Dapatkan Kulit Glowing Dengan Betik Dan Nenas.

Masker Betik Dan Nenas

Masker Betik Dan Nenas

Betik dan nenas? Senangnye nak dapatkan dua buah ni kat Malaysia. Buah-buahan tempatan je pun kan. Namun seperti biasa, ada yang suka makan buah ni dan ada yang tidak.
Pasal makan kita jangan fikir dulu. Sekarang ni saya nak cerita kelebihan buah tropika ni untuk kulit.

Inilah buah yang paling popular dan paling dicari oleh skicare specialist dan facialist di seluruh dunia kerana kandungan enzimya dapat membuatkan kulit glowing. Dalam bahasa kita kulit akan jadi cantik bercahaya. Sekali lagi, tak perlu produk mahal-mahal pun.

Enzimnya yang dinamakan papain dan bromelain dapat melarutkan protein. Apabila disapu pada kulit, enzim2 ini bekerja untuk melarutkan dan mengangkat kulit kering dan bersisik yang bertimbun di permukaan kulit kita.

Sebenarnya himpunan kulit mati di bahagian epidermis inilah yang membuatkan wajah kelihatan kusam. Apabila ia dibersihkan, pori-pori yang tersumbat akan kelihatan mengecil dan ternampaklah kulit yang wajah yang berseri dan bercahaya secara semulajadi.😊

Jadi, tunggu apa lagi. Segera dapatkan buah betik dan nenas untuk cara mudah, murah dan berkesan merawat wajah kusam dan tidak bermaya.

 

DIY Masker Betik Dan Nenas

1/4 cawan betik yang telah masak

1 sk jus nenas

Garfu

Mangkuk kecil

 

Cara Buat:

Dalam mangkuk kecil, hancurkan betik dengan menggunakan garfu. Kemudian tambah jus nenas. Gaulkan bersama dan jadikan pes.

 

Cara Guna:

Bersihkan wajah seperti biasa. Sapukan pes ke seluruh muka dan leher. Baring dengan beralaskan tuala selama 10-15 minit. Biarkan masker bertindak membersihkan liang pori. Bilas dengan air suam dan akhiri dengan memakai pelembap.

 

*Masker ini sesuai untuk semua jenis kulit kecuali kulit yang terbakar, kegatalan dan/atau kepedihan.

 

Selamat mencuba. Semoga bermanfaat

10 Tips Kecantikan Dengan Minyak Kelapa Dara

 

10 Tips Kecantikan Dengan Minyak Kelapa Dara

10 Tips Kecantikan Dengan Minyak Kelapa Dara

 

Sesungguhnya minyak yang satu ini sedang mendapat tempat istimewa dalam dunia kecantikan. Popularitinya semakin meningkat dari hari ke hari kerana keberkesanannya. Ramai yang telah mencuba dan amat yakin dengan minyak kelapa dara termasuk saya.

Sebelum ini saya telah kongsikan kegunaan Minyak Kelapa untuk kesihatan oral dengan kaedah oil pulling. Memang terbukti berkesan. Anda boleh rujuk di sini.

Bagi penggemar produk natural dalam merawat tubuh dari hujung rambut ke hujung kaki, inilah yang anda perlukan. Minyak Kelapa Dara adalah mentah, 100% Organik, diekstrak sejuk (tanpa penggunaan haba), halal dan sihat.

Minyak Kelapa Dara yang kaya dengan khasiat ini cukup lembut pada kulit yang sensitif, halus, ringan, cepat menyerap dan tidak meninggalkan kesan melekit dengan penggunaan yang betul.

Baunya juga sangat harum seperti candy tetapi akan hilang bila ia telah di serap ke dalam kulit.

 

Peringatan: Anda dinasihatkan untuk menguji minyak ini di sebahagian kecil kulit selama 24jam untuk mempastikan kesesuaiannya

 

Bagaimana Anda Boleh Menjadi Lebih Cantik Dengan Minyak Kelapa Dara?

 

1. Cleansing Oil /Minyak Pembersih Wajah

Syarat pertama untuk mendapat kulit yang sihat ialah dengan membersihkannya dengan cara yang betul. Minyak Kelapa Dara sangat sesuai untuk membersihkan wajah dengan kaedah double cleansing.

Minyak Kelapa Dara mengandungi asid laurik yang anti bakteria, anti fungal dan anti viral`. Ia membersihkan kulit secara mendalam.  Mekap juga mudah ditanggalkan walaupun dari jenis kalis air.

Tip: Ratakan Minyak Kelapa Dara ke seluruh wajah dan urut secara perlahan lahan untuk menanggalkan kotoran berminyak. Bilas dengan air suam.

Untuk lebih jelas tentang kaedah double cleansing sila klik sini.

 

2. Body Scrub / Lulur

Lulur seluruh badan dengan campuran Minyak Kelapa Dara dan Garam Laut. Gosokkan perlahan2 untuk menanggalkan kulit mati. Ia juga berupaya untuk memudarkan parut dan merawat luka2 ringan.

Tip: Lakukan lulur dua minggu sekali sebelum mandi dengan air suam untuk kulit lebih cerah dan lembut.

 

3. Losyen Tangan Dan Badan

Jika anda mempunyai kulit yang kering dan sering mengelupas dan merekah, Minyak Kelapa Dara boleh membantu. Tidak perlu penggunaan yang banyak. Satu sudu sudah cukup untuk seluruh badan.

Minyak ini membantu menguatkan tisu dan struktur kulit menjadikannya lebih sihat dan lembap.

Tip: Sapukan diseluruh badan selepas mandi untuk melindungi lapisan kulit dari terhidrasi. Letakkan sebekas kecil minyak di sinki dapur dalam botol bermuncung kecil.

Gunakan setitik sebagai losyen tangan sebaik habis mencuci pinggan.

 

4. Rambut Yang Subur, Sihat Dan Mudah Diurus.

Selain membantu menyuburkan rambut, minyak kelapa boleh juga merawat kelimumur dan melambatkan uban. Ia juga membantu menghidratkan rambut yang lama dan rosak.

Tip: Gosokkan minyak kelapa di kulit kepala yang kering dan berkelimumur dan tutupkan dengan shower cap. Cuci rambut seperti biasa selepas sejam.

Titiskan minyak di tapak tangan, gosok dan ramaskan di hujung rambut untuk mengekalkan kesuburan dan mengelakkan rambut berbelah.

 

5. Pelembap Wajah / Moisturiser

Ia sesuai untuk semua jenis kulit. Selain dari bebas bahan kimia dan alkohol, Minyak Kelapa Dara juga mempunyai Vitamin A, D, E dan K yang bermanfaat untuk kulit.

Tip: Sedikit sudah memadai. Hanya satu atau dua titik akan membuatkan wajah anda lembap, bermaya dan bersinar. Jika terasa melekit selepas sapuan bermakna anda sudah terlebih pakai.

 

6. Merawat Jerawat.

Rawatan untuk jerawat ini mungkin ramai yang sangsi. Alasan paling biasa didengar ialah kulit berjerawat kerana sebum yang aktif mengeluarkan minyak. Maka tidak perlulah menambah lagi minyak.

Tapi ramai yang tidak tahu bahawa keadaan kering pada kulitlah yang menyebabkan lebih banyak minyak dihasilkan oleh kelenjar sebum.

Minyak Kelapa Dara mengimbangi minyak pada kulit. Ia menghalang kelenjar sebum menjadi terlalu agresif menghasilkan minyak.

Tambahan pula ia adalah agen anti bakteria. Ia sebenarnya dapat memulihkan jerawat. Vitamin E yang terkandung membantu merawat kesan jerawat yang ditinggalkan.

 

7. Mendapatkan Bentuk Badan Ideal

Minyak ini tiada kolestrol. Ia mengandungi asid emak yang dinamakan triglycerides MCT yang dapat meningkatkan metabolisma badan. Minyak ini amat sesuai untuk menurunkan berat badan.

Maknanya, pengambilan minyak ini dalam diet seharian mempercepatkan pembakaran kalori di samping meningkatkan stamina. Ia juga meningkatkan sistem immuniti badan.

 

8. Melawan Penuaan Pra Matang.

Pencemaran, tekanan dan sinaran matahari yang berlebihan membuatkan wajah jadi kusam, pigmentasi dan berkedut.

Minyak Kelapa Dara dibuktikan dapat membantu melawan penuaan pra matang kerana kandungan antioksidannya yang tinggi.

Kajian terbaru juga menemukan keupayaan minyak kelapa untuk melawan sinar UV.

 

9. Mendapatkan Alis Mata Menawan.

Bulu kening yang lebat tersusun dan bulu mata yang panjang melentik adalah idaman wanita. Kini ia boleh dimiliki secara alami dengan Minyak Kelapa Dara.

Tip: Sebaiknya sediakan satu botol kecil yang khas untuk tujuan ini. Titiskan minyak pada  cotton bud dan oleskan pada bulu kening dan bulu mata setiap malam. Nantikan hasilnya.

 

10. Sebagai Highlight Dalam Solekan Untuk Menaikkan Seri Wajah.

Kontur wajah dengan solekan adalah trend yang sedang popular. Dengan Minyak Kelapa Dara, anda boleh memberikan sinar dan keserian pada wajah.

Tip: Sentuhkan sedikit minyak pada kedua tulang pipi wajah yang telah disolek dan ratakan.

 

Kesimpulan

Sebenarnya banyak lagi kegunaan Minyak Kelapa Dara. Ia berupaya meredakan psiriosis dan eczema. Selain itu dengan amalan mengambil minyak ini dalam diet seharian mampu melambatkan kalau tidak mengelakkan Alzheimer. Ia juga mampu merawat migrain dan membantu menghindari sakit jantung.

Ia adalah makanan super. Setiap isi rumah patut menyimpan sebotol Minyak Kelapa Dara dan mengamalkan nya secara luaran dan dalaman.

 

Minyak Kelapa Dara

Minyak Kelapa Dara

Sumber:  biogreen

 

Selamat Beramal. Semoga Bermanfaat

 

KHASIAT RUMPAI LAUT & TIPS KULIT SIHAT BERSERI

 

Rumpai Laut Violet

Rumpai Laut Violet

 

NFH baru berjinak-jinak dengan rumpai laut. Dah agak lama stok ni masa trip ke Sabah 4 bulan lepas. Tapi hanya berkesempatan untuk cubanya baru2 ini saja. Rasanya masih ok sebab simpan dalam peti ais dan vacuum sealed.

Pada asalnya saya hanya teringat nak jadikan menu kerabu/salad rumpai laut saja. Namun, hasil pencarian di google rupanya boleh dijadikan puding/jelly juga tapi kemungkinan nilai nutriennya menurun adalah tinggi apabila di masak. Sebaiknya ia di makan mentah.

Apapun, setelah mencuba sendiri selama 2 minggu secara mentah dan dimasak, NFH benar2 yakin dengan Khasiat Rumpai Laut Sabah.

 

RUMPAI LAUT DAN KHASIATNYA

 
Rumpai laut adalah sejenis algae. Terdapat lebih 10 ribu jenis rumpai laut terbahagi kepada 3 kumpulan warna iaitu hijau, merah dan coklat.

Secara am nya, Rumpai Laut atau Seaweed adalah makanan beralkali yang kaya dengan khasiat antaranya ialah:

1. Kandungan asid amino yang tinggi.
2. Mengandungi iodin yang diperlukan oleh kelenjar tyroid.
3. Anti radang, anti bakteria dan anti viral.
4. Mengandungi antioksida yang tinggi
5. Kandungan mineral yang pelbagai
6. Rendah lemak
7. Kalori rendah
8. Sumber tenaga
9. Tiada kolestrol
10. Mengandungi Vitamin A B dan C

 

PERINGATAN:

Sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu jika anda mempunyai allergik pada makanan laut atau sensitif terhadap pengambilan iodin berlebihan dan mempunyai masalah hyperthyroidism

 

 

RUMPAI LAUT JENIS MANA SATU NAK PILIH?

 

NFH menggunakan Rumpai Laut Violet dari jenis Eucheuma Cottoni. Ia adalah rumpai laut tempatan dari gred terbaik saya dapatkan di Borneo Frozen Seafood. Sebaiknya kita makan pelbagai jenis rumpai laut termasuk kelp, spirulina, laver, kombu, wakame, nori dan sebagainya kerana komponen nutrien yang berbeza. Sebagai contoh, laver mengandungi nilai vitamin A dan C paling tinggi dari jenis2 yang lain. Spirulina pula mengandungi Vitamin B6,  zat besi dan magnesium paling tinggi.

Borneo Frozen & Dried Seafood

Borneo Frozen & Dried Seafood

 

 

Kandungan rumpai laut dari jenis eucheuma cottoni seperti yang terdapat di perairan di Sabah adalah seperti berikut (setiap 100g): 

 

Eucheuma Cottoni

Eucheuma Cottoni

Sumber: seaweed-birdnest.com

 

 

MENGAPA KITA HARUS MAKAN RUMPAI LAUT?

 

 

 

Rakyat Jepun terutamanya penduduk Okinawa mempunyai purata jangka hayat 100 tahun. Rumpai laut adalah juadah harian mereka. Mereka juga mempunyai tahap toleransi yang tinggi terhadap iodin dengan purata konsumsi sebanyak 3500-13000 mcg sehari bergantung pada habit dan lokasi. Menurut Dr William Davis,  kebanyakan penduduk dunia tidak mendapat keperluan iodin yang cukup. Fenomena ini menjadikan kita terdedah pada penyakit2 yang berkaitan dengan kelenjar thyroid seperti hypothyroidism, kanser payudara, kecacatan kandungan dan lain2 lagi. Selain itu berat badan juga sukar turun malahan bertambah walau telah berusaha dengan pelbagai cara. Risiko penyakit jantung bertambah dan masalah gigi dan gusi juga meningkat.

Di Malaysia , Recommended Nutrient Intake (RNI) untuk iodin adalah sebanyak 124µg bagi lelaki dewasa dan 110µg bagi wanita, Manakala wanita mengandung dan menyusu adalah sebanyak 200µg sehari.

Jadi kita harus mencontohi rakyat Jepun yang menukar cara pemakanan mereka kepada yang lebih baik walau asalnya mereka makan rumpai laut disebabkan tanah mereka yang kurang subur tapi akhirnya semua memandang ke arah Jepun dan mencari jawapan atas keajaiban tahap kesihatan mereka hingga kini.

 

 

LAGI SEBAB KENAPA KITA HARUS MAKAN RUMPAI LAUT

 

1. BAIK UNTUK PENGHADAMAN

Sangat baik kerana kandungan fibre atau serat nye yang tinggi. Hasil kajian para Saintis di Newcastle Universiti mendapati kandungan alginat yang terdapat di dalam rumpai laut coklat dapat memperkuatkan bendalir usus yang berfungsi untuk melindungi dinding usus. Ia melambatkan penghadaman jadi kita merasa kenyang lebih lama dan memperlahankan penukaran makanan kepada tenaga (rendah-GI).
 

Satu kajian ke atas flora najis wanita2 Jepun mendapati pengambilan rumpai laut yang tinggi menambah bakteria baik di dalam usus. Ia menyempurnakan pencernaan dan seterusnya mengurangkan angin dalam badan.

 

2. TINGGI NUTRIEN DAN RENDAH KALORI 

Pakar Nutrisi dari Klinik Food Doktor, Ian Marber mengatakan ada nutrien yang kita mungkin tidak akan dapat dari sayuran yang di tanam di atas tanah yang tidak subur. Menurut laporan dari British Journal Of Nutrition, Arame dan Wakame adalah rumpai laut yang kaya dengan kalsium, iodin, folate dan magnesium manakala rumpai laut ungu sangat kaya dengan Vitamin B

 

3. DAPAT MENINGKATKAN KESIHATAN JANTUNG

Journal Of Nutrition juga melaporkan bahawa rumpai laut Wakame didapati telah menghindar tekanan darah tinggi pada haiwan.
Kajian dari Universiti Kyoto mendapati serat dari rumpai laut coklat merendahkan tekanan darah dan mengurangkan risiko stroke pada haiwan yang mempunyai masalah kardiovaskular.

Bagaimana pula dengan manusia? Kajian selama 25tahun terhadap penduduk Okinawa yang mempunyai arteri yang sihat, kolestrol rendah dan homocysteine (bahan kimia yang merosakkan jantung) rendah mendapati rumpai laut adalah 7 dari 10 diet harian dari buah2an dan sayur2an mereka.

 

4. MEMPUNYAI KEMAMPUAN UNTUK DETOX BAHAN RADIOAKTIF

Kajian dari Universiti McGill di Canada menunjukkan rumpai laut sangat baik untuk menyingkirkan strontium, bahan kimia radioaktif.

Rumpai laut juga menyingkirkan toksik kadmium dan plumbum tidak hanya yang terdapat dalam asap rokok tetapi juga dari persekitaran yang tercemar akibat aktiviti industri dan pengangkutan, kata Dr Santillo, penyelidik sains kanan di Greenpeace.

 

5. MEMBANTU MENGIMBANGKAN HORMON

Rumpai laut tinggi kandungan Lignan iaitu bahan yang membentuk phytoestrogen dalam badan. Ia membantu menghalang kimia estrogen membentuk kanser payudara. Dr Jane Teas dari Universiti Harvard menerbitkan kertas kerja mengatakan pengambilan rumpai laut Kelp mungkin menjadi faktor yang menyebabkan tahap kanser payudara yang rendah di kalangan wanita Jepun.

 

6. TONIK SERBAGUNA

Menurut Greg Lampert, pengarah kursus herba di College Of Integrated Chinese Medicine, rumpai laut Kelp boleh mencairkan kahak, melawaskan pembuangan air kencing dan mengurangkan bengkak. Ia juga membantu meredakan mabuk. Sangat berkesan bagi mengembalikan kesihatan selepas pulih dari sakit.

 

7. SESUAI DI MAKAN BERSAMA MAKANAN SIHAT YANG LAIN.

Rakyat Jepun menambah rumpai laut di dalam diet seharian mereka. Rumpai laut digunakan  di dalam menu seperti sushi, sup miso, salad dan lain-lain.

Kemungkinan efek synergi makanan2 sihat ini lah yang memungkinkan wanita Jepun kekal slim dan orang Okinawa panjang umur. Di samping memberi mereka diet penuh microbiotik, rambut yang lebat dan kulit yang bersinar.

 

 

Nah, sudahkah anda yakin? Saya hanya mula mencari bukti2 di atas setelah merasa sendiri keberkesanan tumbuhan laut ini. NFH ingin tahu apa lagi yang bagusnya rumpai laut sehingga di gelar superfood. Banyak lagi rahsia rumpai laut yang masih belum dijumpai.

 

 

BAGAIMANA CARA NFH MENGGUNAKAN RUMPAI LAUT?

 

Rumpai Laut Kering / Setelah Direndam / Jeli

Rumpai Laut Kering / Setelah Direndam / Jeli

 

1. Mula2 rendamkan dahulu lebih kurang 50g Rumpai Laut Ungu Kering di dalam air setelah dicuci bersih.

2. Setelah kembang (tidak perlu semalaman) cuci dan buatkan kerabu atau salad dengan sayura2an lain dan perahkan asam limau atau lemon. Sangat sedap rasanya rangup dan ringan. Hidangan ini tidak menjemukan. Boleh dijadikan juadah harian.

3. Bakinya, saya rebuskan hingga larut (sekejap saja) dengan daun pandan. Sejukkan dan simpan di dalam peti ais.

4. Puding ini adalah sarapan yang mengenyangkan. Hanya perlukan 2 sudu besar dicampurkan dengan Jus Oren Tropicana Twister. Sungguh menyegarkan

5. Selain sebagai sarapan, jeli ini juga saya ambil pada  waktu malam sebelum tidur.

6. Akhir sekali, jeli itu juga saya lumurkan pada wajah sebagai masker.

 

Kerabu Rumpai Laut

Kerabu Rumpai Laut

 

 

KESAN POSITIF SETELAH PENGAMBILAN SELAMA 2MINGGU  

 
1. Tidak mudah lapar. Rasa kenyang lebih lama. Tidak lagi perlu snack di antara waktu makan.

2. Rasa lawas setelah seminggu pengambilan rumpai laut. Sebenarnya saya memang tidak kerap membuang air besar. Walaupun tidak mendapat kesan segera tetapi setelah seminggu, segalanya berjalan lancar. Kini, membuang air besar adalah rutin harian.

3. Penggunaan masker menjadikan jerawat cepat kecut dan sembuh. Liang2 pori juga semakin mengecil. Tapi AWAS bagi yang berkulit kering. Jangan terlalu lama meggunakan masker ini. Cukup sekadar 10-15 minit.

4. Wajah juga semakin cerah kini kerana rumpai laut ini NFH makan bersama dengan Vitamin C untuk menggalakkan penghasilan collagen oleh tubuh.

Buat masa ini, itulah kesan positif yang dapat dirasai.

 

 

TIPS KULIT SIHAT BERSERI

 

1. NFH berpendapat, penggunaan masker rumpai laut ini sangat sesuai untuk perawatan kulit bermasalah seperti  berminyak dan berjerawat. Tambahkan lemon ke dalam masker rumpai laut untuk kesan pencerahan lebih cepat.

2. Pastikan penggunaan pelembap untuk mengimbangi semula kesan pengeringan selepas penggunaan masker ini.

3. Bagi yang berkulit kering dan kusam, campurkan masker rumpai laut ini dengan Gel Lidah Buaya atau Aloe Gel untuk kesan yang lebih baik.

Kesimpulannya, NFH akan teruskan pengambilan rumpai laut khazanah dari perairan Sabah ini. Memang terbaik.

Khasiat rumpai laut memang mengkagumkan. Ia adalah anugerah Allah untuk makhluknya di muka bumi.

 

 

 

 

 

Rujukan:

  1. http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2006/apr/15/healthandwellbeing.features
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Eucheuma
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3204293/
  4. http://thesecretmedicines.blogspot.com/2013/03/tiada-kolagen-dalam-rumpai-laut.html
  5. http://www.ryandrum.com/seaweeds.html
  6. http://www.livestrong.com/article/282896-the-seaweed-salad-diet/
  7. http://www.wheatbellyblog.com/2012/07/an-iodine-primer/
  8. http://www.nutriscene.org.my/editorial/Mohd%20Ismail%20et%20al%202005%20-%20RNI%20Malaysia.pdf

6 CARA TERBAIK MERAWAT KULIT DARI BAHAYA CUACA PANAS MELAMPAU

 

6 Cara Terbaik Merawat Kulit Dari Cuaca Panas Melampau

6 Cara Terbaik Merawat Kulit Dari Cuaca Panas Melampau

 

Sekarang pun dah terasa bahang panas. Syukur petang tadi hujan sekejap. Sangat tak selesa dan kalau boleh memang tak nak keluar rumah.

 

Sudah banyak amaran bahaya strok haba dan risiko-risiko lain dikeluarkan pihak kerajaan.

 

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia, Datuk Che Gayah Ismail, fenomena fasa akhir musim tengkujuh diramal berlaku sehingga akhir bulan Mac. Rujuk sini

“Kini penghujung Monsun Timur Laut yang menyebabkan kebanyakan kawasan kurang menerima hujan dalam tempoh yang panjang, sekali gus menjurus kepada berlakunya cuaca panas dan kering,” katanya

 

Kulit adalah organ paling besar pada tubuh kita. Tentulah ia yang paling dulu mendapat kesan dari fenomena extreme ini.

 

Tapi jangan risau.. di bawah ni ada cara mudah dan berkesan NFH kongsikan.

 

Mari kita lihat 6 cara terbaik untuk melindungi dan merawat kulit dari cuaca panas dan kering melampau:

 

1. Sunblock Sunblock Sunblock

 

Sinaran UVA dan UVB dari matahari adalah musuh utama kulit kita.

Terdedah pada sinaran UVA yang berpanjangan menjadikan kulit kita kelihatan tua sebelum waktunya.

Sinar UVB pula adalah penyebab sunburn dan punca utama berlakunya kanser kulit.

Gunakan Sunblock yang melindungi kulit dari sinar UVA/UVB dengan SPF15 atau lebih.

 

Sunblock, bukan sahaja harus diguna sebelum keluar rumah walaupun sekejap tetapi harus gunakan berkali2 juga.

 

Cara terbaik gunakan sunblock setiap 2-3jam sekali dengan sapuan yang tebal jika terpaksa bekerja di luar.

 

2. Sentiasa Minum Air Untuk Menggantikan Yang Terhidrasi Dari Tubuh

 

Menurut Ketua Jabatan Dietetik dan Sajian Hospital Kuala Lumpur (HKL), Ridzoni Sulaiman, kurangkan kaffein di musim panas. Rujuk Sini

Seeloknya kita minum jus buah-buahan yang kurang gula. Bagi membekalkan air yang cukup untuk badan tak semestinya minum sehingga dua liter air kosong, tapi boleh diperoleh daripada sumber lain seperti buah-buahan,” katanya

Jus buah2an juga membekalkan vitamin C secara alami untuk kulit yang yang cantik. Jadi selain mendapat air yang cukup, kulit juga akan menjadi lebih segar. 

 

3. Gunakan Losyen Badan/ Body Lotion.

 

Sebaik lepas mandi dengan keadaan kulit yang masih lembap sapukan losyen badan diseluruh tubuh anda.

Gunakan losyen yang sesuai iaitu yang tidak melekit agar anda selesa sepanjang hari.

Losyen bertindak sebagai lapisan yang menghalang dehidrasi kulit.

 

4. Gunakan Aloe Gel Untuk Melegakan Kulit  Yang Rosak Akibat Sunburn.

 

Aloe Gel dapat meredakan kesan terbakar (sunburn). Gel ini sebaiknya di simpan di dalam peti sejuk untuk rasa nyaman.

Saya pernah ceritakan tentang Aloe Vera dan kebaikannya untuk meredakan kesan terbakar atau sunburn  di posting “Benarkah Lidah Buaya Baik Untuk Anda?”

Pasti kulit anda akan kembali lega dan kembali segar apabila dirawat dengan Aloe Gel. Untuk lebih berkesan boleh rujuk “10 Kegunaan Gel Lidah Buaya”  dan ketahui produk kegemaran NFH.

 

5. Jangan Gunakan Krim Pengelupasan Kulit.

 

Melainkan anda tidak akan keluar rumah pada waktu siang sehingga musim panas berakhir, elakkan penggunaan krim pengelupasan kulit.

Banyak produk pemutih wajah juga mempunyai  kesan pengelupasan kulit. Jadi berhati-hati terutama bagi yang berkulit Sensitif. Jika tidak pasti jenis kulit anda boleh “Kenali Kulit Anda” dahulu.  

Kulit yang mengelupas mempunyai lebih risiko untuk gejala lain di kemudian hari seperti jeragat, noda hitam  dan kanser.

 

6. Gunakan Facial Spray Untuk Melembapkan Kulit

 

Ada pelbagai jenama di luar sana. Saya suka Evian Facial Spray kerana selain melembapkan ia juga mempunyai nilah PH yang seimbang dan pelbagai mineral dari mata air pergunungan Alps yang sangat bermanfaat untuk kulit.

Evian Face Spray

Evian Face Spray

Sentiasa semburkan facial spray kegemaran anda untuk menghidrat semula kulit yang sentiasa hauskan lembapan.

 

Anda ada petua lain untuk dikongsi tak? Sila kongsikan dengan NFH

Terima kasih kerana sudi baca.

REVIEW: THE FACE SHOP RICE WATER BRIGHT CLEANSING MILK

Sebelum ini saya ada membincangkan kenapa kita harus mencuci muka dua kali atau  double cleanse. Kaedah pencucian yang menggunakan oil based product diikuti dengan foam cleanser.

 

Selain dari pembersih berasaskan minyak dan juga foam,  terdapat juga pencuci berasaskan air atau lotion atau dalam bentuk krim dan pelbagai lagi. Penggunaannya boleh dijadikan samada peringkat pertama atau kedua pencucian bergantung kepada jenis kulit.

Saya akan menceritakan pengalaman saya  menggunakan Rice Water Bright Cleansing Milk dari The Face Shop.   

 

TheFaceShop Rice Water Briight Cleansing Milk
TheFaceShop Rice Water Bright Cleansing Milk

Saya telah menggunakan produk ini selama 2 bulan.

Hakikatnya ini bukanlah apa yang saya cari pada mulanya. Saya ke The Face Shop dengan satu tujuan iaitu untuk mendapatkan Light Cleansing Oil tetapi hampa kerana menurut sales representative mereka produk itu telah discontinue.

Mungkin kerana cuaca di Malaysia yang panas dan lembap membuatkan cleansing oil kurang mendapat sambutan. Beliau lalu mencadangkan Cleansing Milk sebagai alternatif dan lepas mendapatkan sedikit info saya terus sahaja setuju.

 

Kenapa The Face Shop?

 

TheFaceShop
TheFaceShop

The Face shop adalah produk dari Korea yang amat mementingkan alam semulajadi dalam memberikan yang terbaik untuk kulit anda. Jadi tidak menghairankan sejak mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 2006, The Face Shop dapat diterima baik dan berkembang  pesat.

Sehingga kini, terdapat lebih dari 40 buah outlet mereka di seluruh Malaysia.  Selain dari produk mereka yang sangat fokus kepada setiap masalah kulit anda, ia juga menawarkan pilihan yang luas dan pengalaman yang unik agar kulit benar2 mendapat manfaat sepenuhnya dari apa yang ditawarkan oleh The Face Shop.

 

Apa itu Rice Water Bright Cleansing Milk?

 

Rice Water Bright Skincare Series
\\\\\\\ Rice Water Bright Series

Ia merupakan salah satu pembersih muka dari rangkaian Rice Water Bright dari The Face Shop. Sesuai dengan namanya, pembersih ini mempunyai tekstur seperti milky lotion. Ia secara lembut dapat menanggalkan solekan, toksik, minyak dan kekotoran lain akibat pencemaran yang melekat di wajah. Ia juga mencerahkan wajah selepas dicuci. Ekstrak dari Rice Bran menyembuhkan kulit yang rosak akibat dari stimulasi luaran

 

Apakah Kandungannya?

Air Beras

Air Beras kaya dengan vitamin, asid amino, asid hydrochloric dan nutrien lain.

Semua khasiat ini kekal di dalam air cucian beras.

Hasilnya, air beras menjadi satu produk perawatan wajah yang semulajadi di mana ia memberikan kesan pelembapan dan pencerahan pada kulit.

 

Minyak Moringa

Kestabilan mengoksida (oxidative stabilazation) yang luar biasa mensucikan kulit  juga dapat memberikan nafas baru pada kulit

Menyah toksik dan kekotoran pada kulit, menjadikan kulit terasa lembut, bersih dan segar

 

Soapwort

Surfactant yang lembut namun sangat berkuasa

Herba yang kaya dengan saponin membersihkan kulit dan melembutkan sel kulit mati

Melembapkan kulit dan mengelakkan kulit mengering.

 

Cara menggunakan Rice Water Bright Cleansing Milk

1. Tidak perlu basahkan muka

2. Tekan 2kali produk pada pump di tapak tangan

3. Ratakan di seluruh wajah dan mulakan putaran kecil dengan jari secara lembut dan mengarah ke atas.

4. Bilas dengan air suam kuku

 

Saya suka produk ini kerana

1. Saya menggunakan pembersih ini sebagai langkah pertama dalam rutin harian double cleansing. Sungguh mudah dan selamat dengan cara ini. Terus sahaja gunakannya tanpa perlu membasahkan wajah terlebih dahulu

2. Botol dengan pump yang digunakan juga sangat mesra pengguna dan lebih bersih. Saya hanya perlukan 2 kali pump untuk meratakan ke seluruh wajah.

3. Dengan gerakan memutar secara lembut saya dapat merasakan kulit mati merenggang dan tertanggal. Tidak perlu menekan kuat hanya dengan hujung jari.

4. Kulit mendapat manfaat dari nutrien2 dari rice water, moringa dan soapwort yang sangat baik untuk kulit. Jadi, produk ini bukan sahaja membersih kekotoran malah dari mula lagi sudah bertindak untuk menyihatkan kulit wajah.

5. Saya berpendapat, ia sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kulit sensitif kerana sifatnya yang lembut

6. Paling penting, selepas cucian dengan Cleansing Milk ini, kulit terasa bersih, lembap dan segar. Tidak langsung terasa tegang dan kesat.

7. Dan setelah menggunakan cleansing Milk ini selama 2 bulan saya rasa kulit saya semakin cerah, sihat  dan bermaya

8.Harganya juga sangat berpatutan.

 

Apa yang saya tidak suka tentangnya

1. Kulit saya masih ditumbuhi jerawat walau kekerapannya agak rendah. Jerawat tetap tumbuh walau cuma satu sahaja pada satu masa.Pun begitu, tidak dapat dipastikan punca sebenar breakout kerana banyak lagi faktor2 lain harus di ambil kira.

2. Setelah beberapa minggu menggunakan produk ini sebagai pencucian pertama saya rasa lebih baik digunakan sebagai pencuci kedua menggantikan foam cleanser. Ia menjadi lebih berkesan pada yang memiliki kulit jenis kering dan aging seperti saya.

 
3. Saya berharap agar The Face Shop kembalikan Rice Water Bright Cleansing Light Oil dan Rice Water Bright Cleansing Rich Oil di outlet2 mereka di Malaysia. Ini kerana cleansing oil adalah lebih sesuai untuk sebagai pencuci pertama dalam kaedah double cleansing 

 

 

Jadi, begitulah ulasan saya untuk produk Rice Water Bright Cleansing Milk. Sebelum ini saya hanya menggunakan kapas muka untuk menarik keluar makeup dengan make up remover.

 

Cara ini tiada salahnya tapi penggunaan kapas muka yang rendah quality boleh mengakibatkan masalah lain pada kulit. Tambahan pula kecenderungan untuk mengesat secara kuat dan berkali2 boleh merosakkan kulit wajah.

Di mana nak dapatkan produk ini?

Ada lebih dari 40 outlet fizikal TheFaceShop di seluruh Malaysia. Saya dapatkan nya dari outlet di Festival City Mall. Dan berita baiknya baru2 ini TheFaceShop telah melancarkan Online Mall mereka. Jadi jika berminat boleh terus sahaja dengan pembelian secara online di http://www.thefaceshop.net.my. Harga RM39.90 sahaja.

Anda bagaimana? Produk apakah yang anda gunakan untuk membersihkan wajah? Kongsikan pengalaman anda di sini.

 

 

 

Penafian: Ulasan produk ini adalah hasil pengalaman unik dari penulis sendiri dan bukan tajaan dari TheFaceShop.

DOUBLE CLEANSING

Memang ramai yang tahu tentang kepentingan membersihkan wajah sebelum tidur.

Solekan beserta dengan minyak semulajadi yang terhasil dari kulit muka ditambah pula dengan pencemaran di luar sana akan membuatkan pori2 tersumbat. Akibatnya ialah masalah kulit seperti jerawat, wajah kusam dan mempercepatkan proses penuaan.

Tapi cukupkah cuci muka sekali sahaja dengan foam cleanser? Apakah cara yang betul untuk mempastikan wajah sudah benar2 bebas solekan dan kotoran?

Jawapannya ialah double cleansing!

image

Banila Co Clean It Zero

Apa itu double cleansing?
Double cleansing atau pencucian dua kali adalah satu rutin yang telah lama di amalkan oleh orang2 Jepun dan Korea. Ia adalah proses di mana wajah di cuci dua kali untuk memastikan kulit mereka benar2 bersih.

Cucian pertama adalah dengan menggunakan pencuci berasaskan minyak.Cucian kedua barulah dilakukan dengan foam cleanser.

Pasti ada yang tertanya2 kenapa membersih wajah dua kali? Bukankah foam cleanser sudah memadai.Toner akan menarik semua lebihan solekan yang masih tertinggal selepas dicuci kan? Tentu leceh dan mana ada masa nak cuci sampai 2 kali. Bukan pakai makeup tebal pun. Hanya sunblock. Takkan kena juga. Sudahlah muka ni pun jenis berminyak, bertambahlah jerawat nanti!

Macam2 alasan dan soalan bermain di fikiran bila kena extra routine kan…
image
Neutrogena Deep Clean Make Up Cleaning Oil

Kenapa harus double cleanse?
Sebenarnya, pencuci berasaskan minyak adalah untuk menanggalkan kotoran berminyak. Ingat asas sains air dengan minyak tidak boleh bersatu.

Jadi sebab itu penggunaan pencuci ini. Semua minyak yang melekat di wajah akan dilarutkan dengan penggunaan oil cleanser ini. Kemudian barulah dibilas dengan air suam kuku.

imported-the-face-shop-rice-water-bright-cleansing-light-oil-150ml-4999-279859-1-product

The Face Shop Cleansing Light Oil

Kepentingan cleansing oil menurut pakar kulit
1. Cleansing oil menggunakan ‘minyak baik’ untuk menyingkirkan ‘minyak tidak baik’ dikulit anda.

Ia adalah situasi menang-menang di mana cleansing oil menarik kekotoran yang menutup pori2 tanpa menghilangkan minyak semulajadi seperti kebanyakan pencuci lain.

Ia meninggalkan kulit dalam keadaan bersih, lembut dan seimbang tidak kering dan kesat.

Keadaan kering dan kesat akan membuatkan sebum menghasilkan lebih banyak minyak,  lebih banyak masalah.

2. Cleansing oil mengandungi bahan antioxidant dan anti penuaan yang memperbaiki tekstur dan keadaan kulit anda.

Cleansing oil biasanya mengandungi bahan aktif dari minyak tumbuh2an (zaitun, bunga matahari, bijan, badam, kesumba (safflower), biji anggur), extraks (teh hijau, jasmine) dan/atau vitamins (E dan C).

Sebaiknya, pilihlah cleansing oil dengan amino asid botanikal bagi yang berkulit berminyak untuk mengimbangkan sebum.

Kulit kering boleh menggunakan kebanyakan jenis minyak kerana kulit anda memerlukan kelembapan yang tinggi.

Kulit kombinasi akan mendapat manfaat dari minyak kesumba (safflower) kerana ia mampu membersih sekaligus melembapkan kulit.

Akhir sekali, kulit sensitif harus menggunakan minyak zaitun kerana sifatnya yang lembut dan menenangkan sesuai untuk mengelakkan iritasi pada kulit.

Bolehkah menggunakan baby oil sebagai cleansing oil?

image
Johnson’s Baby Oil

Baby oil mampu menanggalkan makeup tetapi kurang berkesan sebagai cleansing oil.

Baby oil mengandungi minyak mineral, lanolin dan pewangi sedangkan cleansing oil mengandungi minyak botani, ekstraks dan vitamin.

Baby oil berupaya menanggalkan makeup dan melembapkan tetapi pada masa sama ia menghalang kulit dari bernafas dengan menyumbat pori2.

Ini lah sebab mengapa baby oil kurang berkesan sebagai pembersih.

Pakar2 kulit menyarankan penggunaan cleansing oil kerana ia menghilangkan kotoran sambil mengekalkan lembapan tanpa merosakkan lapisan kulit.

Anda sudah bersedia untuk kaedah pencucian dua kali atau double cleansing?

Kongsikan pengalaman anda di sini.

KENALI KULIT ANDA

image

Sumber: flickr

Sama ada anda mempunyai kulit jenis berminyak, kering, sensitif, kombinasi, mudah berjerawat atau normal, apa yang penting adalah sentiasalah monitor perubahan kulit wajah. Lebih2 lagi jika anda baru sahaja bertukar produk penjagaan kulit.

Sebenarnya, bukan mudah juga nak kenalpasti jenis kulit kita ni.  Agak mengelirukan!. Maklumlah, kulit berubah selari dengan usia, stress level, cuaca, ubat ubatan yang diambil dan diet seharian. Itulah sebabnya kenapa kita harus sentiasa meneliti kulit wajah untuk lebih faham apa yang ia perlukan.

Untuk membantu anda dalam proses ini, di bawah saya senaraikan ciri ciri yang terdapat pada pelbagai jenis kulit. Untuk lebih memahami kulit jenis apakah yang sedang anda alami buat masa ini.

 

JENIS KULITCIRI-CIRI
NORMAL- Anda mempunyai liang roma yang kecil di sekitar hidung dan T Zon

- Anda jarang sekali mendapat jerawat

- Setelah seharian, ada sedikit kesan berminyak atau mungkin tiada langsung

- Anda jarang atau tiada mengalami reaksi pada sebarang produk.
BERMINYAK- Anda kerap mendapat jerawat.
- liang roma anda besar sehingga membawa ke garisan rambut
- Ada kilatan minyak sejak dari awal hari lagi
KERING- Anda hampir tiada liang roma yang jelas kelihatan. Begitu juga dengan blackhead
- Kulit anda agak kasar dan berkeping-keping
- Anda sentiasa rasa tegang dan ketat
- Anda tidak mengalami kesan kilatan minyak
- Jarang2 sekali anda mendapat jerawat
KOMBINASI - Liang roma anda jelas kelihatan di T Zon (hidung, dahi dan sebahagian pipi)
- Kulit anda berminyak di T Zon tetapi kering di bahagian lain
MUDAH BERJERAWAT- Anda sedang alami jerawat sekarang
- Anda juga sering ditumbuhi jerawat di dada dan belakang badan.
- Ahli keluarga anda juga mengalami masalah jerawat
- Masalah jerawat bermula sejak akil baligh
SENSITIF- Kulit anda memberi reaksi pada produk
- Kulit anda merah dan panas
- Kulit anda nipis
- Anda ada alergi, lelah atau telah di diagnos mempunyai ekszema.

 

Kesimpulannya, dengan sedikit ilmu dan penelitian terhadap kulit kita sendiri, ia menjadi lebih mudah untuk kita menangani tanda2 yang ada di kulit dan seterusnya mengambil tindakan yang betul dalam rutin seharian.

Begitu juga dengan pemilihan produk. Sebagai contoh, jika selama ini anda menggunakan sesuatu produk dan ia menyebabkan kulit anda kemerahan atau gatal2, maka jelas anda harus tinggalkan saja produk tersebut kerana ia tidak sesuai dengan anda. Anda juga berkemungknan berkulit sensitif.

Jadi, selidikilah dahulu produk yang akan anda gunakan samada bersesuaian dengan anda. Gunakan cara ini untuk penilaian dan juga sebagai langkah pro aktif  dalam penjagaan kulit wajah.

TAHI LALAT ANDA MENGGANGGU?

 

Tahi lalat boleh tumbuh di mana2 saja pada kulit samada satu atau berkelompok. Ia biasanya muncul seawal kanak2 sehingga ke usia 30an. Adalah normal jika seorang dewasa mempunyai 10-40 biji tahi lalat.

Setelah bertahun2, tahi lalat biasanya akan membesar dan/atau berubah warna . Kadang kala ada bulu roma tumbuh di atasnya. Ada juga yang tidak berubah dan ada juga yang perlahan2 hilang dengan sendiri.

 

 

APA PUNCA TAHI LALAT?

Sel2 kulit sepatutnya tumbuh secara merata di seluruh tubuh. Apabila sel di dalam kulit membesar secara secara abnormal atau berkelompok, maka terjadilah Tahi Lalat. Sel2 yang dinamakan melanocytes ini memberi pigmen atau warna pada kulit. Apabila terdedah pada sinaran matahari, di masa remaja atau semasa hamil, tahi lalat boleh menjadi semakin gelap.

 

JENIS-JENIS TAHI LALAT

Congenital nevi adalah tahi lalat yang tumbuh sejak lahir. Ia bermungkinan besar menjadi melanoma iaitu sejenis kanser.

 

Dysplastic nevi pula adalah sejenis tahi lalat yang bersaiz lebih besar dari normal. Biasanya lebih besar dari pemadam di hujung pensil dan mempunyai bentuk yang lain dari tahi lalat biasa. Kerap kali tahi lalat ini bewarna tidak sekata di mana bahagian tengahnya lebih gelap. Tahi lalat ini juga berkemungkinan menjadi melanoma, kanser kulit yang merbahaya. Malah, orang yang mempunyai lebih dari 10 dysplastic nevi mempunyai 12 kali ganda risiko mendapat melanoma.

 

 

ADAKAH TAHI LALAT ANDA BERISIKO KANSER?

Berita baiknya ialah majoriti tahi lalat tidak berbahaya. Yang mungkin menjadi kanser adalah yang berupa pelik dan juga yang tumbuh selepas berumur 30tahun. Jadi jika anda perasan ada perubahan pada warna, bentuk dan saiz tahi lalat anda, jumpalah dematologis dengan segera. Lebih2 lagi jika ia berdarah, gatal, menjadi lembut atau pedih

 

 

BAGAIMANA MERAWAT TAHI LALAT?

Ada pelbagai cara untuk merawat tahi lalat. Apa pun, cara yang paling ampuh ialah dengan berjumpa pakar kulit. Doktor akan mempastikan samada ia kanser atau tidak. Seterusnya menawarkan rawatan yang sepatutnya.

 

 

 

ADAKAH TAHI LALAT ANDA MENGGANGGU?

Berbalik pada persoalan di atas, jawapannya terletak pada diri anda sendiri. Jika anda rasa tahi lalat anda tidak memudaratkan malahan ia menambah seri pada wajah umpamanya, biarkan sahaja. Jika sebaliknya, buangkan saja dengan cara yang betul. Tambahan pula tahi lalat bukanlah dari sel kulit yang normal. Berjumpalah dengan doktor anda sekarang

PENGALAMAN SAYA BAGAIMANA?

Saya sendiri sudah membuang 12 biji tahi lalat di wajah. Prosesnya mudah sahaja. Dan tentulah saya mendapat nasihat doktor kulit terlebih dahulu. Tapi itu cerita lain. Dan InsyaAllah akan saya kongsikan di posting yang lain.

Anda bagaimana? Pernah membuang tahi lalat? Atau anda masih sangsi dan takut nak jumpa doktor kerana masalah anda? Kongsikan pengalaman anda di ruangan komen

 

 

10 KEGUNAAN GEL LIDAH BUAYA – ALOE FRESH 99% SOOTHING MOISTURE GEL DARI THE FACE SHOP

Sebelum ini, saya telah membincangkan perihal Lidah Buaya. Tumbuhan ini banyak manfaatnya untuk merawat kulit yang bermasalah. Tetapi ia juga membawa keburukan jika kita kurang pengetahuan mengenainya terutama bagi tujuan rawatan penyakit2 yang serius. Anda boleh pelajarinya sebelum menggunakan Lidah Buaya untuk merawat penyakit anda.

Perkara paling utama yang perlu diketahui ialah Aloe dari species Barbadensis sahaja yang dibuktikan mengandungi medicinal properties. Buat masa ini terdapat lebih dari 400 species Aloe telah dikenalpasti.

Jika tidak pasti samada tumbuhan yang anda gunakan adalah dari species Barbadensis, apa kata terus sahaja ke farmasi atau kedai kosmetik untuk mandapatkan Aloe Gel..

Saya memilih Aloe Fresh 99% Soothing  Moisture Gel dari The Face Shop.

u9

Saya kumpulkan 10 kegunaan Aloe Gel ini beserta dengan DIY resepi bagi merawat diri saya dan anda di rumah. Cuba dahulu di kawasan bawah dagu untuk mempastikan tiada kesan negatif pada kulit anda sebelum guna sepenuhnya di wajah atau di kawasan yang bermasalah.

 

1. SEBAGAI MAKEUP REMOVER BAGI KULIT SENSITIF

Kebanyakan makeup remover di pasaran mengandungi bahan kimia yang mengeringkan kulit dan memedihkan mata. Sebagai alternatif, gunakan Aloe Gel ini untuk menghilangkan sisa alat solek dengan menggunakan kapas muka. Walau bagaimanapun, kaedah ini hanya berkesan untuk alat solek yang bukan kalis air (non waterproof)

 

2. SEBAGAI SHAVING CREAM

Sifat Aloe Vera sebagai anti bakteria sangat sesuai digunakan untuk tujuan bercukur. Tambahan pula gel ini licin dan melembapkan kulit. Boleh digunakan terus atau gunakan resepi ini untuk lebih manfaat

1/3 cawan aloe gel
1/4 cawan sabun castile
1 sb minyak vitamin E
5 titik minyak kayu putih
Campurkan bahan2 di atas di dalam botol. Simpan dalam peti sejuk. Tahan sehingga 6 bulan.

 

3. UNTUK MELEGAKAN KULIT YANG CEDERA

Aloe Gel amat baik untuk melegakan kulit yang rosak akibat terdedah pada sinaran matahari berlebihan, terbakar yang ringan, gigitan serangga, poison ivy dan psoriasis. Simpan di dalam peti ais dan gunakan sejuk untuk kesan yang optimal.

 

4. SEBAGAI PENCUCI MUKA

Caranya ialah campurkan 1sb Aloe Gel dengan 1sk susu badam dan 1sk jus lemon. Sapu pada wajah dan biarkan beberapa minit sebelum cuci. Sekali lagi ia sesuai untuk yang berkulit sensitif, berjerawat dan rosacea (adult acne) kerana sifatnya yang anti bakteria

 

5. SEBAGAI ANTI AGING BOOSTER (ANTI PENUAAN)

Jika nak awet muda boleh guna cara ni. Campurkan 1sb Aloe Gel dengan 1sk minyak kelapa dara. Tuang dia tapak tangan dan urutkan dengan lembut ke wajah beberapa minit. Cuci muka seperti biasa dan bilas dengan air suam kuku.

 

6. SEBAGAI AGEN PENGELUPASAN (EXFOLIATOR)

Tidak perlu kerap melakukannya tapi kulit akan menjadi lebih bermaya dan segar dengan kaedah ini.
Jadikan Aloe Gel sebagai asas DIY untuk scrub kerana ia membantu melembutkan wajah, menyalurkan oksigen ke dalam sel dan menguatkan tisu untuk kulit sihat.
Caranya ialah campurkan 1/2 cawan Aloe Gel dengan gula perang ATAU baking soda untuk mendapatkan konsistensi yang dikehendaki. Scrub pada siku, lengan atau pada bahagian2 yang kasar semasa mandi.

 

7. SEBAGAI MASKER

Ini ada beberapa resepi mask dari dari Aloe Gel. Gunakan selama 15minit di wajah sebelum menanggalkannya dengan air suam diikuti dengan air sejuk.

Mencerahkan wajah – Aloe Gel dan jus lemon

Menghidrat kulit – Aloe Gel dengan kisaran timun dan putih telur.

Mengatasi Kulit berminyak – Aloe Gel dengan madu
Mengatasi Kulit Kering – Aloe Gel dengan Minyak Zaitun dan shea butter
Bagi kulit sensitif – Aloe Gel dicampur dengan kisaran timun, yougurt dan minyak essential pilihan anda.
Menghilangkan noda dan cela – Aloe Gel dan air mawar.

 

8. SEBAGAI PENYUBUR BULU KENING

Sapukan Aloe Gel pada bulu kening untuk menyuburkannya. Jika anda ingin melebatkan bulu kening, tambahkan satu bahagian minyak castor dgn satu bahagian Aloe Gel dan sapukan pada kening setiap malam dan pasti bulu kening anda akan tumbuh lebih lebat selepas beberapa minggu.

 

9. UNTUK KULIT KAKI YANG KERING DAN BERKERAK

Campurkan 1/2 cawan oatmeal, 1/2 cawan corn meal, 4sb Aloe Gel dan 1/2 cawan body lotion. Gosokkan pada kaki anda yang kepenatan hingga kulit mati mengelupas

 

10. SEBAGAI ANTI KELIMUMUR UNTUK RAWATAN RAMBUT

Sifat Aloe Gel yang anti fungal dapat menghilangkan kelimumur. Enzim yang terdapat di dalamnya bertindak dengan mengangkat sel2 mati. Ia menjadikan rambut anda lembut dan bermaya. Ia juga mengimbangi PH di kulit kepala untuk mencegah kelimumur dari kembali menyerang.
Urutkan kulit kepala dengan Aloe Gel dan biarkan selama 10minit sebelum mencuci dengan shampoo.
Atau untuk kesan yang lebih lembut campurkan dengan santan dan minyak wheat-germ, perap seketika pada kulit kepala dan cuci seperti biasa.

SELAMAT MENCUBA

TIPS PENJAGAAN KULIT WAJAH UNTUK 20AN, 30AN, 40AN, 50AN DAN 60AN

Masih tercari-cari apa yang baik untuk penjagaan wajah anda? Atau anda keliru dengan produk apakah yang bersesuaian dengan kulit dan umur anda? Maklum saja, terdapat lambakan produk di luar sana. Atau mungkin anda masih lagi menggunakan produk anti jerawat atau pencuci tanpa minyak sejak remaja? Takut mencuba produk baru kerana sangsi dengan keberkesanannya? Baiklah. Semuanya akan terjawab di sini. Ikuti pandangan dan tips dari pakar kulit di bawah.

PADA USIA 20AN

Keutamaan:
Menghindar (Prevention)

Masalah:
Menurut pakar kulit Dr Marina Peredo, profesor klinikal dari Jabatan Dermatologi di Hospital Mount Sinai New York, jerawat masih lagi menjadi faktor terbesar golongan ini. Adalah penting untuk mengikut habit yang baik di usia ini kerana ia akan memberi kesan langsung dikemudian hari.

Apa yang perlu:
Menurut Dr Maria, sunblock atau pelindung matahari adalah satu-satunya produk terpenting di usia 20an. Selain itu produk yang mengandungi antioksida juga penting. Gunakan pelembap yang mengandungi vitamin C dan E. Jika kulit anda dari jenis berminyak dan mudah berjerawat, pilihlah produk yang mengandungi asid salicylic.

Saranan regim penjagaan wajah:
Pencuci, serum (opsional), pelembap dengan antioksida, pelindung matahari

Kesalahan terbesar pada kulit:
Tidak menanggalkan solekan sebelum tidur!. Jika anda terlalu penat atau sibuk sekurang2nya gunakan makeup removing wipes atau pengesat penanggal solekan.

PADA USIA 30AN

Keutamaan:
Mencari produk yang sesuai

Masalah:
Tanda2 penuaan telah bermula di usia 30an. “Apa yang anda lakukan pada kulit di usia 20an samada baik mahupun buruk akan mula menunjukkan kesan. Garisan2 halus di mata, bintik hitam dan pigmentasi mula mendapat tempat” kata Dr Maria

Apa yang perlu:
Tambah retinol dalam rutin harian anda. Retinol ialah sejenis vitamin A yang membantu kulit menghasilkan kolagen, pengelupasan kulit dan sel kulit yang baru. Ia juga membantu meratakan rona kulit. Bertanyalah dengan dermatologis anda berkenaan dengan preskibsi retin-A atau OTC retinol. Selain itu bahan seperti asid hyaluronic (untuk mengisi) dan asid glycolic (untuk mencerah). Jika anda memilih untuk melakukan prosedur klinikal, mungkin masa ini telah sesuai kerana menurut Dr Maria, lebih mudah untuk selesaikan masalah kulit pada peringkat awal.

Saranan regim penjagaan wajah:
Pencuci, retinol, krim mata, pelembap dengan antioksida, pelindung matahari

Kesalahan terbesar pada kulit:
Dr Maria memberi amaran untuk tidak tertipu dengan produk2 mahal di pasaran. Produk mahal tidak semestinya lebih baik atau sesuai dengan anda. “Terlalu ramai wanita menggunakan produk yang salah. Mereka membeli produk yang mahal tanpa pengetahuan mengenainya. Anda harus mempunyai ilmu pengetahuan dan belajar tentang apa yang akan anda gunakan pada kulit”, katanya.

PADA USIA 40AN

Keutamaan:
Melembut dan Mengisi (Smoothing & Plumping)

Masalah:
Penjagaan kulit di usia 40an secara asasnya sama seperti di usia 30an tetapi dengan satu tambahan produk: Growth Factor atau Faktor pertumbuhan. Growth factor peptide adalah sejenis protein yang merangsang produksi kolagen. Kebanyakan produk di pasaran menggunakan nama2 lain dan tidak secara khusus menyenaraikan nya dalam produk mereka.
“Bertanyalah dengan dermatologis anda jika tidak tahu di mana hendak bermula”, katanya.

Apa yang perlu:
Dr Maria menyarankan pada klien beliau untuk selalu merujuk singkatan GRASS di usia 40an dan ke atas. GRASS: Growth Factor, Retinol, Antioksida, Sunblock (Pelindung Matahari) & Speciality Product (Produk khusus contoh seperti krim mata atau pencerah). Jika pigmentasi menjadi semakin jelas, prosedur klinikal seperti chemical peeling atau microdermabrasion boleh dilakukan. Jika gaya hidup di usia 20an anda banyak terdedah pada sinaran matahari kesannya pasti kelihatan sekarang. Prosedur laser yang ringan boleh dimulakan untuk memudarkan kesan pigmentasi dan kerosakan akibat pancaran matahari.

Saranan regim penjagaan wajah:
Pencuci, Retinol atau Retin-A, Growth-factor peptide, Produk Khusus ( contoh untuk mata atau pencerahan), Pelembap dengan antioksida, Pelindung Matahari

Kesalahan terbesar pada kulit:
Disebabkan kebanyakan tanda penuaan telah mula nampak pada usia ini, anda mungkin berlebih-lebih untuk menutup atau memudarkannya dengan prosedur dan produk. Ini biasanya berakhir dengan kesan yang lebih buruk – kulit anda akan menjadi lebih kering dan pedih. Jadi, jika tidak pasti sila dapatkan nasihat doktor anda.

PADA USIA 50AN

Keutamaan:
Memberi Nafas Baru (Rejuvenation)

Masalah:
Sebagai wanita di usia 50an, Dr Maria mengakui masalah utama ialah pada bahagian leher sekaligus mencadangkan apa sahaja produk yang digunakan pada wajah, gunakan juga pada leher anda. Kebanyakan wanita pada usia ini telah kehilangan collagen dan keanjalan kulit. Ramai di kalangan pesakit beliau telah mula memikirkan tentang Botox atau Filler di bahagian pipi, temples ( kawasan di sebelah luar mata iaitu di sisi tepi bahagian kepala), atau mana2 bahagian yang telah mula berkedut.

Berita baiknya ialah jika anda kerap menjaga kulit dengan baik, banyak lagi pilihan yang boleh dilakukan tanpa pembedahan. Chemical peel dapat mencerahkan dan mentransformasikan kulit. Anda juga boleh melakukannya sendiri di rumah menggunakan produk yang sesuai. Pelembap lain seperti masker helaian (sheet mask) daripada botani yang menghidrasi kulit anda agar kelihatan cerah (bright) dan berisi (plump)

Apa yang perlu:
Memandangkan kulit anda mudah mengering, Dr Maria mengatakan krim mata adalah keperluan utama dan mencadangkan pelembap menghidrat super (super-hydrating moisturizer) pada sebelah malam ditambah pada rutin GRASS anda.

Saranan regim penjagaan wajah:
Pencuci, Retinol atau Retin-A, Growth-factor peptide, krim mata, Pelembap dengan antioksida, Krim malam menghidrat, Pelindung Matahari

Kesalahan terbesar pada kulit:
Dr Maria mencadangkan anda mulakan prosedur klinikal pada usia ini tetapi jangan berlebih-lebihan. Anda ingin nampak anggun pada usia ini bukan untuk kelihatan 20an!.

PADA USIA 60AN

 

Keutamaan:
Mengekalkan regim penjagaan kulit

Masalah:
Sama seperti sewaktu 50an cuma kedutan semakin jelas kelihatan- fikirkan tentang kehilangan volume pada bibir dan pipi. Begitu juga garis2 kedutan yang lebih dalam.

Apa yang perlu:
Selain dari regimen GRASS, lihat pada produk yang mengandungi asid hyaluronic dan minyak asli untuk membantu menggantikan lembapan yang hilang dan mengisi garis2 kedutan. Prosedur klinikal yang dicadangkan oleh Dr Maria adalah suntikan, botox, laser ataupun rawatan tanpa jarum seperti Ultherapy untuk mengisi kedutan dan mencerahkan wajah anda.

Saranan regim penjagaan wajah:
Pencuci, Retinol atau Retin-A, Growth-factor peptide, krim mata, Pelembap dengan antioksida, Krim malam super menghidrat, Pelindung Matahari

Kesalahan terbesar pada kulit:
Menurut Dr Maria, beliau mempunyai klien yang menghabiskan wang yang banyak untuk rawatan laser dan filler tetapi tidak diikuti dengan regim penjagaan wajah yang baik di rumah. Ini, menurut beliau adalah kesalahan yang besar!.

Rujukan:

1. http://www.marinaperedomd.com

2. http://www.byrdie.com/skincare-for-age-2014

3. http://www.cs.stedwards.edu/chem/Chemistry/CHEM43/CHEM43/PGF/function.html

1 2