Dapatkan Kulit Glowing Dengan Betik Dan Nenas.

Masker Betik Dan Nenas

Masker Betik Dan Nenas

Betik dan nenas? Senangnye nak dapatkan dua buah ni kat Malaysia. Buah-buahan tempatan je pun kan. Namun seperti biasa, ada yang suka makan buah ni dan ada yang tidak.
Pasal makan kita jangan fikir dulu. Sekarang ni saya nak cerita kelebihan buah tropika ni untuk kulit.

Inilah buah yang paling popular dan paling dicari oleh skicare specialist dan facialist di seluruh dunia kerana kandungan enzimya dapat membuatkan kulit glowing. Dalam bahasa kita kulit akan jadi cantik bercahaya. Sekali lagi, tak perlu produk mahal-mahal pun.

Enzimnya yang dinamakan papain dan bromelain dapat melarutkan protein. Apabila disapu pada kulit, enzim2 ini bekerja untuk melarutkan dan mengangkat kulit kering dan bersisik yang bertimbun di permukaan kulit kita.

Sebenarnya himpunan kulit mati di bahagian epidermis inilah yang membuatkan wajah kelihatan kusam. Apabila ia dibersihkan, pori-pori yang tersumbat akan kelihatan mengecil dan ternampaklah kulit yang wajah yang berseri dan bercahaya secara semulajadi.😊

Jadi, tunggu apa lagi. Segera dapatkan buah betik dan nenas untuk cara mudah, murah dan berkesan merawat wajah kusam dan tidak bermaya.

 

DIY Masker Betik Dan Nenas

1/4 cawan betik yang telah masak

1 sk jus nenas

Garfu

Mangkuk kecil

 

Cara Buat:

Dalam mangkuk kecil, hancurkan betik dengan menggunakan garfu. Kemudian tambah jus nenas. Gaulkan bersama dan jadikan pes.

 

Cara Guna:

Bersihkan wajah seperti biasa. Sapukan pes ke seluruh muka dan leher. Baring dengan beralaskan tuala selama 10-15 minit. Biarkan masker bertindak membersihkan liang pori. Bilas dengan air suam dan akhiri dengan memakai pelembap.

 

*Masker ini sesuai untuk semua jenis kulit kecuali kulit yang terbakar, kegatalan dan/atau kepedihan.

 

Selamat mencuba. Semoga bermanfaat

Contest Petua Dan Herba KongsiBersamaNora

 

Contest Petua Dan Herba Kongsibersamanora

Contest Petua Dan Herba Kongsibersamanora

 

Pada pendapat saya, Puan Nora sebagai penganjur contest  adalan seorang yang prihatin terhadap penyembuhan KANSER dan sentiasa mencari cari penawar penyakit yang berbahaya ini. Buktinya, kunjungi saja blog beliau dan anda akan faham apa yang saya maksudkan.

Atas sebab itu, saya mengalu-alukan penganjuran contest petua dan herba kongsibersamanora. Diharap lebih ramai yang menyertai contest yang penuh bemakna ini. Perkongsian kita mungkin boleh menyelamatkan NYAWA orang lain.

“Bumi Malaysia kaya dengan alam semulajadi tumbuh-tumbuhan dan herba yang tersembunyi sejuta rahsia dan mampu merawat pelbagai jenis penyakit termasuk KANSER”

Sejak saya membaca entri tentang khasiat dan kebaikan kunyit di blog kongsibersamanora saya terus jatuh cinta dengan tumbuhan ini.

Manakan tidak, rempah yang juga dinamakan kunyit serbuk ini memang sentiasa ada di dapur rumah saya. Boleh dikatakan setiap hari saya makan kunyit. Ikan goreng, ayam goreng, rendang, kari, asam pedas, masak lemak cili padi, pulut kuning dan bermacam jenis kuih muih melayu menggunakan kunyit. Kuih kegemaran saya ialah pulut panggang juga menggunakan kunyit.

Cumanya, saya tidak tahu khasiat kunyit yang luar biasa sehingga boleh menyembuh penyakit kronik dengan izinNya.

 

Atas rasa kagum dengan khasiat kunyit dalam penyembuhan KANSER yang dikongsikan oleh Puan Nora, saya rasa terpanggil untuk menggali lagi manfaat tumbuhan anugerah Ilahi ini.

Maka, saya memilih Kunyit sebagai herba pilihan untuk entri contest petua dan herba kongsibersamanora.

 

PENGENALAN

 

Herba Pilihan - Kunyit

Herba Pilihan – Kunyit

 

Kunyit atau dalam bahasa saintifiknya, Curcuma Longa adalah sejenis tumbuhan renek dari keluarga halia, Zingiberaceae.  Daun, bunga dan rizom nya boleh digunakan dan berkhasiat. Dimanfaatkan sebagai bahan makanan, ubatan dan juga aroma dan warna.

Kunyit berasal dari Asia Tenggara. Ia telah menjadi tanaman untuk perdagangan di India, China, Indochina dan Indonesia.

Pokok kunyit mudah ditanam. Biasa dijadikan pokok hiasan di halaman rumah. Boleh juga ditanam di dalam pasu. Pokoknya boleh mencecah sehingga 1Meter tinggi. Cuaca di Malaysia dengan suhu dan kekerapan hujan yang tinggi amat sesuai untuk penanaman kunyit.

Kunyit membiak secara aseksual iaitu melalui keratan rizom. Ia boleh tumbuh subur dengan jangka hayat yang panjang di kawasan teduh dan mendapat cahaya matahari yang banyak.

 

KHASIAT KUNYIT

Bahan aktif pada kunyit dinamakan Curcumin, yang mempunyai bau yang kuat seakan mustard, sedikit pahit dan pedas. Kandungan curcumin di dalam serbuk kunyit yang organik ialah sebanyak 3.14%. Curcumin mempunyai kelebihan dalam bidang perubatan kerana sifatnya yang anti tumor dan antioksida. Curcumin  juga;

1. Melindungi saraf, mengurangi risiko radang otak dan mengembalikan homeostasis energi pada sistem otak yang terganggu akibat terluka atau trauma.

2. Menghambat dan mengurangi penumpukan plak amiloid-beta pada penderita Alzheimer.

3. Melindungi hati, antara lain dari hemangioendoteliomahepatokarsinoma, dan Hepatitis B

4. Melindungi pankreas dari akibat ratio sitokina yang berlebihan, bahkan setelah transplant serta menurunkan resistan terhadap insulin dan leptin.

5. Melindungi sel Leydig dari pengaruh alkohol

6. Menurunkan peradangan pada jaringan adiposa

7. Menghambat pertumbuhan sel kanser seperti kanser payudara dan sel prostat

8. Mengurangkan risiko leukimia

 

Selain itu kunyit juga kaya dengan nutrisi seperti yang tertera di bawah:

Kandungan Nutrisi Kunyit

Kandungan Nutrisi Kunyit

 

Kunyit kaya dengan Vitamin C dan B-6. Juga tinggi kandungan Potasium dan mineral seperti zat besi, kalsium dan magnesium. Disamping zat2 lain yang boleh dirujuk di atas.

Tumbuhan yang ajaib ini digunakan untuk rawatan anti radang, anti malaria, anti bakteria, anti fungal, anti protozoa, anti viral dan perangsang tubuh yang lemah.

Juga untuk rawatan terseliuh, cacing pita, kudis buta, psoriasis, acne dan radang kulit

Baik untuk pesakit neuralgia iaitu sakit saraf terutama di bahagian muka dan kepala dan untuk pesakit reumatik iaitu sakit dibahagian sendi.

Dalam sejarah perubatan India, kunyit dianggap sebagai antibiotik semulajadi terbaik, Pada masa yang sama ia digunakan untuk memudahkan proses penghadaman dan memperbaiki perjalanan usus.

Dengan faedah kesihatan yang sangat bernilai ini, fahamlah kita mengapa nenek moyang kita sentiasa menambah kunyit dalam makanan harian. Kita sebagai generasi sekarang harus mengkaji secara ilmiah dan memperbaiki penggunaan kunyit untuk kebaikan generasi akan datang.

 

PENGGUNAAN KUNYIT

Pada asalnya kunyit digunakan sebagai agen pewarna. Penggunaannya diperluaskan mengikut kesesuaian dan kelebihan yang ada padanya antara lain:

 

1. Masakan

Hampir seluruh dunia mempunyai masakan yang menggunakan kunyit. Di Malaysia, kunyit adalah staple. Di setiap dapur hampir pasti ada serbuk kunyit bukan? Ikan, ayam, makanan laut, daging malah sayur-sayuran pun boleh dimasak bersama kunyit. Kegunaan meluas di negara kita menjadikan kunyit segar mudah didapati dan harganya juga murah sahaja.

Daun kunyit pula boleh menambah aroma dalam masakan. Selain itu, seringkali ia dijadikan pembungkus makanan sebelum dibakar di atas bara api. Aromanya yang eksotik memang membangkitkan selera. Pucuk dan bunganya boleh dijadikan kerabu. Malah kunyit juga boleh dijadikan ulam.

Tapi anda mungkin tak perasan bahawa kebanyakan masakan menggunakan kunyit sebagai bahan sampingan sahaja. Sedangkan nilai terapiutik nya sangat tinggi.

Saya ingin kongsikan resepi yang mudah dan berkhasiat menggunakan kunyit sebagai bahan utama. Ia boleh dimakan bersama nasi panas sekaligus baik untuk merawat pelbagai penyakit.

Resepi Jeruk Kunyit

Jeruk Kunyit

Jeruk Kunyit

Kunyit dihiris nipis. Perisakan dengan garam kasar dan air perahan limau nipis. Perapkan sejam dibekas tertutup sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara

Untuk resepi penuh sila rujuk di sini

 

2. Minuman

Bab minuman ini agak janggal sedikit melainkan pada yang mengamalkan minum jamu untuk kesihatan. Kunyit pasti ada didalam ramuan jamu selain herba2 lain juga.

Terdapat berbagai resepi teh kunyit tetapi saya sukakan yang ini. Kunyit dan Teh Hijau dikatakan dapat merawat B-Chronic Lymphocytic Leukemia. Sumber di sini

Resepi Teh Kunyit
  1. Rendamkan seuncang teh hijau di dalam air yang baru dididihkan.
  2. Tambahkan satu sudu teh serbuk kunyit dan kacau.
  3. Perisakan dengan madu atau hirisan lemon.

 

 

3. Kecantikan

Dalam dunia kecantikan, kunyit amat popular untuk tujuan pelangsingan badan, penyembuh jerawat dan banyak lagi. Ia digunakan dalam rawatan di spa2 dan rawatan ayurvedik juga.

 

Video di atas menerangkan petua untuk mendapatkan kulit yang mulus dan bebas cela. Tidak perlu membeli produk-produk yang mahal di pasaran. Cukup sekadar DIY.

DIY Masker Kunyit:

1. Campurkan satu sudu yogurt bersama satu sudu serbuk kunyit.
2. Gunakan berus untuk meratakan masker diseluruh wajah
3. Biarkan 20minit sebelum dibilas dengan air suam.

 

Kunyit juga boleh dicampurkan dengan minyak untuk menghaluskan kulit yang kering dan kasar.

 

 

4. Rawatan Tradisional

Dalam perubatan tradisional, penggunaan kunyit memang tidak asing lagi bagi masyarakat Melayu terutamanya semasa dalam tempoh berpantang. Sifatnya yang anti radang mempercepatkan pengecutan rahim.

Kunyit yang dilumatkan dan dijadikan demahan boleh merawat dan mempercepatkan pengeluaran susu bagi wanita menyusu.

Selain itu, campuran kunyit dan  limau boleh meredakan bengkak dan terseliuh serta luka

Air rebusan kunyit boleh digunakan untuk menyejukkan mata

Minum kunyit yang dipanaskan bersama susu dan gula untuk memanaskan badan yang sejuk.

Kunyit juga digunakan untuk menghalau serangga.

Di China, kunyit digunakan untuk merawat depression atau kemurungan.

Seterusnya kunyit digunakan juga sebagai rawatan untuk kulit melepuh, eczema, chicken pox dan merawat alahan

Juga digunakan sejak turun temurun dalam perawatan resdung.

 

5. Rawatan Moden

Dalam rawatan moden, kajian demi kajian tidak henti-henti dijalankan bagi mencari penyembuh kepada penyakit kronik.

Setakat Bulan Disember 2013, kajian klinikal mendapati potensi kunyit melawan penyakit buah pinggang, jantung, arthritis, beberapa jenis kanser dan pundi kencing. Kajian terhadap rawatan Alzheimer, kencing manis dan lain-lain masih lagi diteruskan.

Bahan aktif dalam kunyit iaitu curcumin dapat meningkatkan kesan dadah Paclitaxel semasa proses kemoterapi disamping mengurangkan kesan sampingan pada tubuh pesakit

Curcumin yang juga antioksida, dapat meneutralkan radiasi bebas yang merupakan punca berlakunya kanser.

Kunyit juga mengandungi polifenol, satu lagi bahan aktif yang sedia diserap untuk kegunaan tubuh bagi membantu mencegah tanda-tanda awal kanser.

Professor Bharat Aggarwal dari Pusat Kanser Anderson Amerika Syarikat telah menjalankan banyak ujikaji terhadap sekumpulan besar pesakit kanser hati yang tidak menjalani proses kemoterapi. Beliau mendapati saiz tumor atau ketumbuhan mengecil dengan sendirinya. Beliau menerangkan bahawa curcumin berkesan untuk melawan beberapa jenis penyakit barah.

Kebiasaannya, sel kanser akan imun dengan tindakan bahan anti-kanser apabila ia diserang dari satu arah sahaja. Keadaan ini tidak berlaku kepada curcumin kerana ia mampu menyerang sel-sel kanser dari pelbagai arah, menyebabkan sel-sel kanser mudah dihapuskan dan mencegahnya daripada merebak.

Satu kajian lain pula mendapati curcumin dapat menyekat molekul NF-kB iaitu sejenis molekul yang menyebabkan keradangan dari bergerak ke dalam sel-sel nukleus sel untuk mengaktifkan keradangan sel.

Curcumin merupakan pemacu utama proses Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF) yang merupakan sejenis hormon pertumbuhan yang berfungsi untuk kekuatan otak. Banyak gangguan dan kelemahan otak dikaitkan dengan tahap penurunan hormon BDNF ini. Ini seterusnya meningkatkan penambahan bilangan sel-sel otak dan mengurangkan risiko mendapat nyanyuk.

Kajian di Amerika Syarikat mendapati curcumin membantu memperbaiki fungsi endothelium iaitu lapisan saluran darah. Adalah diketahui umum bahawa kerosakan endothelial adalah sebab utama serangan sakit jantung. Ia melibatkan ketidakupayaan endothelium untuk mengawal tekanan darah pembekuan darah dan pelbagai faktor-faktor lain.

 

6. Sebagai Tonik

Untuk mempastikan kesihatan dan kecergasan anda sentiasa berada ditahap yang optimum, mungkin anda boleh cuba amalkan tonik dari kunyit ini.

Tonik ini menggunakan minyak bijan, kunyit dan madu yang dicampurkan bersama.

Ambillah sesudu tonik ini setiap hari sebagai suppliment.

Ia membantu mempercepatkan penggantian sel-sel yang rosak, meningkatkan metabolisma badan dan membantu mengimbangkan hormon.

Ia juga membantu menguatkan sistem imunisasi atau pertahanan badan dari serangan penyakit.

 

KESIMPULAN

Menurut pengkaji herba dari Universiti Oxford, Profesor Gerard Bodeker,

Kunyit merupakan bahan penyembuh terbaik dalam dunia perubatan tradisional dan moden.

Terdapat lebih daripada 3000 kajian yang dijalankan ke atas kunyit dan kesemuanya membuktikan bahawa kunyit adalah herba yang mempunyai kesan penyembuhan yang menakjubkan.

Mari jadikan kunyit sebagai makanan tambahan kita. Tidak perlu berbelanja banyak untuk sihat. Lebih afdal, tanamkan pokok kunyit di halaman rumah atau di dalam pasu untuk menjamin bekalan yang berterusan.

Memetik kata-kata Puan Nora sendiri,

KESIHATAN YANG BAIK. KELUARGA YANG SIHAT

 

TIGA ENTRI PILIHAN KONGSIBERSAMANORA

1. Contest Petua Dan Herba Kongsibersamanora. Ini adalah entri yang memperkenalkan saya dengan blog kongsibersamanora sekaligus menjadi entri kegemaran saya. Dari nama blog dan entri ini saya faham Puan Nora memang sukakan ilmu dan suka berkongsi.

2. Khasiat Dan Kebaikan Kunyit. Seperti yang saya nyatakan di perenggan pertama di atas, perkongsian Puan Nora berkenaan kunyit yang mampu merawat kanser telah menarik perhatian saya. Maka selayaknya ia menjadi entri pilihan.

3. Doa Nabi Yunus Penawar Segala Musibah. Inilah yang menariknya blog kongsibersamanora ini. Bukan setakat petua malah doa2 juga banyak dikongsikan. Usaha dengan petua2 diikuti dengan doa dan akhirnya tawakal pada Allah yang Maha Kuasa. Jangan sesekali menyerah kalah dengan musibah yang melanda.

Bukan ini sahaja, hampir kesemua entri di blog ini bermanfaat dan boleh dijadikan panduan setidak-tidaknya pembuka mata untuk sesiapa yang inginkan info. Saya pun telah menjadi subscriber blog ini.

 

PENUTUP

Terima kasih penganjur kerana memberi peluang pada saya untuk menyertai contest ini. Segala yang dikongsikan di atas diharap dapat memberi manfaat kepada pembaca. Bukan sekadar penyertaan tetapi diharap dapat dapat menambah ilmu dan kecintaan kita semua kepada herba dan rempah ratus tradisi kita sejak berkurun lamanya.

Terima kasih juga pada para penaja yang sudi menaja dan memeriahkan contest ini.

Contest Petua dan Herba KongsiBersamaNora yang dianjurkan olehKongsiBersamaNora bersama penaja InspireMagazine MazlindaShop AdamJTanOfficialByPuji BeeVenomMalaysia AlphaLipidMalaysia ByHawaOrked BabyZoomersShoppeNadiaSecret ZieFauzi NorfaNil KhairulZamri Annisabiz

 

KHASIAT RUMPAI LAUT & TIPS KULIT SIHAT BERSERI

 

Rumpai Laut Violet

Rumpai Laut Violet

 

NFH baru berjinak-jinak dengan rumpai laut. Dah agak lama stok ni masa trip ke Sabah 4 bulan lepas. Tapi hanya berkesempatan untuk cubanya baru2 ini saja. Rasanya masih ok sebab simpan dalam peti ais dan vacuum sealed.

Pada asalnya saya hanya teringat nak jadikan menu kerabu/salad rumpai laut saja. Namun, hasil pencarian di google rupanya boleh dijadikan puding/jelly juga tapi kemungkinan nilai nutriennya menurun adalah tinggi apabila di masak. Sebaiknya ia di makan mentah.

Apapun, setelah mencuba sendiri selama 2 minggu secara mentah dan dimasak, NFH benar2 yakin dengan Khasiat Rumpai Laut Sabah.

 

RUMPAI LAUT DAN KHASIATNYA

 
Rumpai laut adalah sejenis algae. Terdapat lebih 10 ribu jenis rumpai laut terbahagi kepada 3 kumpulan warna iaitu hijau, merah dan coklat.

Secara am nya, Rumpai Laut atau Seaweed adalah makanan beralkali yang kaya dengan khasiat antaranya ialah:

1. Kandungan asid amino yang tinggi.
2. Mengandungi iodin yang diperlukan oleh kelenjar tyroid.
3. Anti radang, anti bakteria dan anti viral.
4. Mengandungi antioksida yang tinggi
5. Kandungan mineral yang pelbagai
6. Rendah lemak
7. Kalori rendah
8. Sumber tenaga
9. Tiada kolestrol
10. Mengandungi Vitamin A B dan C

 

PERINGATAN:

Sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu jika anda mempunyai allergik pada makanan laut atau sensitif terhadap pengambilan iodin berlebihan dan mempunyai masalah hyperthyroidism

 

 

RUMPAI LAUT JENIS MANA SATU NAK PILIH?

 

NFH menggunakan Rumpai Laut Violet dari jenis Eucheuma Cottoni. Ia adalah rumpai laut tempatan dari gred terbaik saya dapatkan di Borneo Frozen Seafood. Sebaiknya kita makan pelbagai jenis rumpai laut termasuk kelp, spirulina, laver, kombu, wakame, nori dan sebagainya kerana komponen nutrien yang berbeza. Sebagai contoh, laver mengandungi nilai vitamin A dan C paling tinggi dari jenis2 yang lain. Spirulina pula mengandungi Vitamin B6,  zat besi dan magnesium paling tinggi.

Borneo Frozen & Dried Seafood

Borneo Frozen & Dried Seafood

 

 

Kandungan rumpai laut dari jenis eucheuma cottoni seperti yang terdapat di perairan di Sabah adalah seperti berikut (setiap 100g): 

 

Eucheuma Cottoni

Eucheuma Cottoni

Sumber: seaweed-birdnest.com

 

 

MENGAPA KITA HARUS MAKAN RUMPAI LAUT?

 

 

 

Rakyat Jepun terutamanya penduduk Okinawa mempunyai purata jangka hayat 100 tahun. Rumpai laut adalah juadah harian mereka. Mereka juga mempunyai tahap toleransi yang tinggi terhadap iodin dengan purata konsumsi sebanyak 3500-13000 mcg sehari bergantung pada habit dan lokasi. Menurut Dr William Davis,  kebanyakan penduduk dunia tidak mendapat keperluan iodin yang cukup. Fenomena ini menjadikan kita terdedah pada penyakit2 yang berkaitan dengan kelenjar thyroid seperti hypothyroidism, kanser payudara, kecacatan kandungan dan lain2 lagi. Selain itu berat badan juga sukar turun malahan bertambah walau telah berusaha dengan pelbagai cara. Risiko penyakit jantung bertambah dan masalah gigi dan gusi juga meningkat.

Di Malaysia , Recommended Nutrient Intake (RNI) untuk iodin adalah sebanyak 124µg bagi lelaki dewasa dan 110µg bagi wanita, Manakala wanita mengandung dan menyusu adalah sebanyak 200µg sehari.

Jadi kita harus mencontohi rakyat Jepun yang menukar cara pemakanan mereka kepada yang lebih baik walau asalnya mereka makan rumpai laut disebabkan tanah mereka yang kurang subur tapi akhirnya semua memandang ke arah Jepun dan mencari jawapan atas keajaiban tahap kesihatan mereka hingga kini.

 

 

LAGI SEBAB KENAPA KITA HARUS MAKAN RUMPAI LAUT

 

1. BAIK UNTUK PENGHADAMAN

Sangat baik kerana kandungan fibre atau serat nye yang tinggi. Hasil kajian para Saintis di Newcastle Universiti mendapati kandungan alginat yang terdapat di dalam rumpai laut coklat dapat memperkuatkan bendalir usus yang berfungsi untuk melindungi dinding usus. Ia melambatkan penghadaman jadi kita merasa kenyang lebih lama dan memperlahankan penukaran makanan kepada tenaga (rendah-GI).
 

Satu kajian ke atas flora najis wanita2 Jepun mendapati pengambilan rumpai laut yang tinggi menambah bakteria baik di dalam usus. Ia menyempurnakan pencernaan dan seterusnya mengurangkan angin dalam badan.

 

2. TINGGI NUTRIEN DAN RENDAH KALORI 

Pakar Nutrisi dari Klinik Food Doktor, Ian Marber mengatakan ada nutrien yang kita mungkin tidak akan dapat dari sayuran yang di tanam di atas tanah yang tidak subur. Menurut laporan dari British Journal Of Nutrition, Arame dan Wakame adalah rumpai laut yang kaya dengan kalsium, iodin, folate dan magnesium manakala rumpai laut ungu sangat kaya dengan Vitamin B

 

3. DAPAT MENINGKATKAN KESIHATAN JANTUNG

Journal Of Nutrition juga melaporkan bahawa rumpai laut Wakame didapati telah menghindar tekanan darah tinggi pada haiwan.
Kajian dari Universiti Kyoto mendapati serat dari rumpai laut coklat merendahkan tekanan darah dan mengurangkan risiko stroke pada haiwan yang mempunyai masalah kardiovaskular.

Bagaimana pula dengan manusia? Kajian selama 25tahun terhadap penduduk Okinawa yang mempunyai arteri yang sihat, kolestrol rendah dan homocysteine (bahan kimia yang merosakkan jantung) rendah mendapati rumpai laut adalah 7 dari 10 diet harian dari buah2an dan sayur2an mereka.

 

4. MEMPUNYAI KEMAMPUAN UNTUK DETOX BAHAN RADIOAKTIF

Kajian dari Universiti McGill di Canada menunjukkan rumpai laut sangat baik untuk menyingkirkan strontium, bahan kimia radioaktif.

Rumpai laut juga menyingkirkan toksik kadmium dan plumbum tidak hanya yang terdapat dalam asap rokok tetapi juga dari persekitaran yang tercemar akibat aktiviti industri dan pengangkutan, kata Dr Santillo, penyelidik sains kanan di Greenpeace.

 

5. MEMBANTU MENGIMBANGKAN HORMON

Rumpai laut tinggi kandungan Lignan iaitu bahan yang membentuk phytoestrogen dalam badan. Ia membantu menghalang kimia estrogen membentuk kanser payudara. Dr Jane Teas dari Universiti Harvard menerbitkan kertas kerja mengatakan pengambilan rumpai laut Kelp mungkin menjadi faktor yang menyebabkan tahap kanser payudara yang rendah di kalangan wanita Jepun.

 

6. TONIK SERBAGUNA

Menurut Greg Lampert, pengarah kursus herba di College Of Integrated Chinese Medicine, rumpai laut Kelp boleh mencairkan kahak, melawaskan pembuangan air kencing dan mengurangkan bengkak. Ia juga membantu meredakan mabuk. Sangat berkesan bagi mengembalikan kesihatan selepas pulih dari sakit.

 

7. SESUAI DI MAKAN BERSAMA MAKANAN SIHAT YANG LAIN.

Rakyat Jepun menambah rumpai laut di dalam diet seharian mereka. Rumpai laut digunakan  di dalam menu seperti sushi, sup miso, salad dan lain-lain.

Kemungkinan efek synergi makanan2 sihat ini lah yang memungkinkan wanita Jepun kekal slim dan orang Okinawa panjang umur. Di samping memberi mereka diet penuh microbiotik, rambut yang lebat dan kulit yang bersinar.

 

 

Nah, sudahkah anda yakin? Saya hanya mula mencari bukti2 di atas setelah merasa sendiri keberkesanan tumbuhan laut ini. NFH ingin tahu apa lagi yang bagusnya rumpai laut sehingga di gelar superfood. Banyak lagi rahsia rumpai laut yang masih belum dijumpai.

 

 

BAGAIMANA CARA NFH MENGGUNAKAN RUMPAI LAUT?

 

Rumpai Laut Kering / Setelah Direndam / Jeli

Rumpai Laut Kering / Setelah Direndam / Jeli

 

1. Mula2 rendamkan dahulu lebih kurang 50g Rumpai Laut Ungu Kering di dalam air setelah dicuci bersih.

2. Setelah kembang (tidak perlu semalaman) cuci dan buatkan kerabu atau salad dengan sayura2an lain dan perahkan asam limau atau lemon. Sangat sedap rasanya rangup dan ringan. Hidangan ini tidak menjemukan. Boleh dijadikan juadah harian.

3. Bakinya, saya rebuskan hingga larut (sekejap saja) dengan daun pandan. Sejukkan dan simpan di dalam peti ais.

4. Puding ini adalah sarapan yang mengenyangkan. Hanya perlukan 2 sudu besar dicampurkan dengan Jus Oren Tropicana Twister. Sungguh menyegarkan

5. Selain sebagai sarapan, jeli ini juga saya ambil pada  waktu malam sebelum tidur.

6. Akhir sekali, jeli itu juga saya lumurkan pada wajah sebagai masker.

 

Kerabu Rumpai Laut

Kerabu Rumpai Laut

 

 

KESAN POSITIF SETELAH PENGAMBILAN SELAMA 2MINGGU  

 
1. Tidak mudah lapar. Rasa kenyang lebih lama. Tidak lagi perlu snack di antara waktu makan.

2. Rasa lawas setelah seminggu pengambilan rumpai laut. Sebenarnya saya memang tidak kerap membuang air besar. Walaupun tidak mendapat kesan segera tetapi setelah seminggu, segalanya berjalan lancar. Kini, membuang air besar adalah rutin harian.

3. Penggunaan masker menjadikan jerawat cepat kecut dan sembuh. Liang2 pori juga semakin mengecil. Tapi AWAS bagi yang berkulit kering. Jangan terlalu lama meggunakan masker ini. Cukup sekadar 10-15 minit.

4. Wajah juga semakin cerah kini kerana rumpai laut ini NFH makan bersama dengan Vitamin C untuk menggalakkan penghasilan collagen oleh tubuh.

Buat masa ini, itulah kesan positif yang dapat dirasai.

 

 

TIPS KULIT SIHAT BERSERI

 

1. NFH berpendapat, penggunaan masker rumpai laut ini sangat sesuai untuk perawatan kulit bermasalah seperti  berminyak dan berjerawat. Tambahkan lemon ke dalam masker rumpai laut untuk kesan pencerahan lebih cepat.

2. Pastikan penggunaan pelembap untuk mengimbangi semula kesan pengeringan selepas penggunaan masker ini.

3. Bagi yang berkulit kering dan kusam, campurkan masker rumpai laut ini dengan Gel Lidah Buaya atau Aloe Gel untuk kesan yang lebih baik.

Kesimpulannya, NFH akan teruskan pengambilan rumpai laut khazanah dari perairan Sabah ini. Memang terbaik.

Khasiat rumpai laut memang mengkagumkan. Ia adalah anugerah Allah untuk makhluknya di muka bumi.

 

 

 

 

 

Rujukan:

  1. http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2006/apr/15/healthandwellbeing.features
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Eucheuma
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3204293/
  4. http://thesecretmedicines.blogspot.com/2013/03/tiada-kolagen-dalam-rumpai-laut.html
  5. http://www.ryandrum.com/seaweeds.html
  6. http://www.livestrong.com/article/282896-the-seaweed-salad-diet/
  7. http://www.wheatbellyblog.com/2012/07/an-iodine-primer/
  8. http://www.nutriscene.org.my/editorial/Mohd%20Ismail%20et%20al%202005%20-%20RNI%20Malaysia.pdf

10 KEGUNAAN GEL LIDAH BUAYA – ALOE FRESH 99% SOOTHING MOISTURE GEL DARI THE FACE SHOP

Sebelum ini, saya telah membincangkan perihal Lidah Buaya. Tumbuhan ini banyak manfaatnya untuk merawat kulit yang bermasalah. Tetapi ia juga membawa keburukan jika kita kurang pengetahuan mengenainya terutama bagi tujuan rawatan penyakit2 yang serius. Anda boleh pelajarinya sebelum menggunakan Lidah Buaya untuk merawat penyakit anda.

Perkara paling utama yang perlu diketahui ialah Aloe dari species Barbadensis sahaja yang dibuktikan mengandungi medicinal properties. Buat masa ini terdapat lebih dari 400 species Aloe telah dikenalpasti.

Jika tidak pasti samada tumbuhan yang anda gunakan adalah dari species Barbadensis, apa kata terus sahaja ke farmasi atau kedai kosmetik untuk mandapatkan Aloe Gel..

Saya memilih Aloe Fresh 99% Soothing  Moisture Gel dari The Face Shop.

u9

Saya kumpulkan 10 kegunaan Aloe Gel ini beserta dengan DIY resepi bagi merawat diri saya dan anda di rumah. Cuba dahulu di kawasan bawah dagu untuk mempastikan tiada kesan negatif pada kulit anda sebelum guna sepenuhnya di wajah atau di kawasan yang bermasalah.

 

1. SEBAGAI MAKEUP REMOVER BAGI KULIT SENSITIF

Kebanyakan makeup remover di pasaran mengandungi bahan kimia yang mengeringkan kulit dan memedihkan mata. Sebagai alternatif, gunakan Aloe Gel ini untuk menghilangkan sisa alat solek dengan menggunakan kapas muka. Walau bagaimanapun, kaedah ini hanya berkesan untuk alat solek yang bukan kalis air (non waterproof)

 

2. SEBAGAI SHAVING CREAM

Sifat Aloe Vera sebagai anti bakteria sangat sesuai digunakan untuk tujuan bercukur. Tambahan pula gel ini licin dan melembapkan kulit. Boleh digunakan terus atau gunakan resepi ini untuk lebih manfaat

1/3 cawan aloe gel
1/4 cawan sabun castile
1 sb minyak vitamin E
5 titik minyak kayu putih
Campurkan bahan2 di atas di dalam botol. Simpan dalam peti sejuk. Tahan sehingga 6 bulan.

 

3. UNTUK MELEGAKAN KULIT YANG CEDERA

Aloe Gel amat baik untuk melegakan kulit yang rosak akibat terdedah pada sinaran matahari berlebihan, terbakar yang ringan, gigitan serangga, poison ivy dan psoriasis. Simpan di dalam peti ais dan gunakan sejuk untuk kesan yang optimal.

 

4. SEBAGAI PENCUCI MUKA

Caranya ialah campurkan 1sb Aloe Gel dengan 1sk susu badam dan 1sk jus lemon. Sapu pada wajah dan biarkan beberapa minit sebelum cuci. Sekali lagi ia sesuai untuk yang berkulit sensitif, berjerawat dan rosacea (adult acne) kerana sifatnya yang anti bakteria

 

5. SEBAGAI ANTI AGING BOOSTER (ANTI PENUAAN)

Jika nak awet muda boleh guna cara ni. Campurkan 1sb Aloe Gel dengan 1sk minyak kelapa dara. Tuang dia tapak tangan dan urutkan dengan lembut ke wajah beberapa minit. Cuci muka seperti biasa dan bilas dengan air suam kuku.

 

6. SEBAGAI AGEN PENGELUPASAN (EXFOLIATOR)

Tidak perlu kerap melakukannya tapi kulit akan menjadi lebih bermaya dan segar dengan kaedah ini.
Jadikan Aloe Gel sebagai asas DIY untuk scrub kerana ia membantu melembutkan wajah, menyalurkan oksigen ke dalam sel dan menguatkan tisu untuk kulit sihat.
Caranya ialah campurkan 1/2 cawan Aloe Gel dengan gula perang ATAU baking soda untuk mendapatkan konsistensi yang dikehendaki. Scrub pada siku, lengan atau pada bahagian2 yang kasar semasa mandi.

 

7. SEBAGAI MASKER

Ini ada beberapa resepi mask dari dari Aloe Gel. Gunakan selama 15minit di wajah sebelum menanggalkannya dengan air suam diikuti dengan air sejuk.

Mencerahkan wajah – Aloe Gel dan jus lemon

Menghidrat kulit – Aloe Gel dengan kisaran timun dan putih telur.

Mengatasi Kulit berminyak – Aloe Gel dengan madu
Mengatasi Kulit Kering – Aloe Gel dengan Minyak Zaitun dan shea butter
Bagi kulit sensitif – Aloe Gel dicampur dengan kisaran timun, yougurt dan minyak essential pilihan anda.
Menghilangkan noda dan cela – Aloe Gel dan air mawar.

 

8. SEBAGAI PENYUBUR BULU KENING

Sapukan Aloe Gel pada bulu kening untuk menyuburkannya. Jika anda ingin melebatkan bulu kening, tambahkan satu bahagian minyak castor dgn satu bahagian Aloe Gel dan sapukan pada kening setiap malam dan pasti bulu kening anda akan tumbuh lebih lebat selepas beberapa minggu.

 

9. UNTUK KULIT KAKI YANG KERING DAN BERKERAK

Campurkan 1/2 cawan oatmeal, 1/2 cawan corn meal, 4sb Aloe Gel dan 1/2 cawan body lotion. Gosokkan pada kaki anda yang kepenatan hingga kulit mati mengelupas

 

10. SEBAGAI ANTI KELIMUMUR UNTUK RAWATAN RAMBUT

Sifat Aloe Gel yang anti fungal dapat menghilangkan kelimumur. Enzim yang terdapat di dalamnya bertindak dengan mengangkat sel2 mati. Ia menjadikan rambut anda lembut dan bermaya. Ia juga mengimbangi PH di kulit kepala untuk mencegah kelimumur dari kembali menyerang.
Urutkan kulit kepala dengan Aloe Gel dan biarkan selama 10minit sebelum mencuci dengan shampoo.
Atau untuk kesan yang lebih lembut campurkan dengan santan dan minyak wheat-germ, perap seketika pada kulit kepala dan cuci seperti biasa.

SELAMAT MENCUBA