REVIEW: Etude House Sunprise Natural Corrector SPF50+ PA+++

 

Rasanya pembaca blog NFH sememangnya sudah tahu akan pentingnya krim pelindung matahari. Kita yang menetap di negara yang panas dan lembap sepanjang tahun adalah lebih terdedah dengan risiko seperti penuaan pra matang, jeragat malah melanoma juga.

 

Pastikan anda menggunakan sunscreen berSPF sekurangnya 15 ditempat terlindung dan SPF30 – SPF50 jika menghabiskan masa di luar bagi mengelakkan kerosakan kulit.

 

[Artikel Berkaitan: Bagaimana Sinar UV Merosakkan Kulit Anda?]

 

Waktu yang paling berisiko adalah dari jam 9 pagi hingga 3petang.

 

Pada pendapat saya, krim pelindung matahari adalah satu kemestian dan memadai bagi saya sebagai produk harian. Maksudnya, saya boleh keluar rumah tanpa solekan tetapi tidak tanpa sapuan sunscreen.

 

Tambahan pula, apabila saya telah mendapat kesan jeragat atau pigmentation akibat mengabaikan krim pelindung matahari pada waktu remaja.

 

Sekarang, dengan umur yang meningkat, tompokan sunspots atau agespots telah menampakkan tanda.

 

[Artikel Berkaitan: Bagaimana Sunspots Terjadi Dan Cara Menghilangkannya Secara Alami?]

 

Namun, jangan risau pada golongan muda. Semua ini boleh dielakkan dengan krim pelindung matahari.

 

Memandangkan kita harus menggunakan krim pelindung matahari ini setiap hari, maka sememangnya pencarian produk yang benar-benar berkesan adalah satu kemestian.

 

Biasanya, sunblock atau sunscreen ini agak berminyak. Awas bagi mereka yang berkulit oily atau acne prone.

 

Lagi satu, krim ini biasanya agak glossy menampakkan seakan melekit. Jadi haruslah anda pilih produk yang benar-benar sesuai dengan jenis kulit. Carilah dari jenis formula yang matte.

 

Namun, dengan kemajuan teknologi cosmeceuticals, banyak sudah produk pelindung matahari yang bukan sahaja dapat disesuaikan dengan kulit, malah sesetengahnya dapat merawat masalah yang dialami.

 

Hari ini saya ingin mengulas berkenan krim pelindung UVA/UVB dari Etude House iaitu Sunprise Natural Corrector SPF 50+ PA+++.

 

1390805124814_large

 

Sedikit Info Tentang Sunprise Natural Corrector SPF50+ PA+++

 

Sunprise Natural Corrector adalah satu lagi produk dari Korea Selatan. Ia merupakan krim pelindung matahari yang melindungi kulit dari broad spectrum UVA  dengan PA+++ dan UVB dengan SPF50+.

 

[Artikel Berkaitan: Pelindung Matahari: Apa Makna SPF dan PA+++?]

 

Harga: RM69

 

Berat: 50ml

 

Kulit: Sesuai untuk semua jenis kulit

 

Etude House: Sunprise Natural Corrector

Etude House: Sunprise Natural Corrector

 

Menurut Etude House, Sunprise Natural Corrector SPF50+ PA+++ Adalah:

 

Makeup Base + Sunblock

Meratakan rona kulit dan melicinkan permukaan wajah iaitu berfungsi sebagai asas solekan atau primer. Ia membantu solekan bertahan lebih lama disamping berkesan sebagai pelindung sinar matahari.

 

Mencerah + Memudarkan Kedutan

Niacinamide dan Adenosine berfungsi untuk mencerahkan dan meratakan tona wajah serta memperbaiki keanjalan kulit

 

Formula Ringan Untuk Pelindungan Matahari Yang Lembut 

Carex Humilis, Acai Berry, Acerola, Aloe Vera, Linden Flower complex melindungi kulit anda dari kerosakan akibat pencemaran agar ia sentiasa sihat.

 

Etude House: Sunprise Natural Corrector

Etude House: Sunprise Natural Corrector

 

 

Nampaknya menurut Etude House di atas, ada banyak lagi kelebihan krim ini selain fungsi utamanya untuk menahan sinar UV.  Saya yang sememangnya sedang mencari produk sunscreen, memang tak sabar nak cuba.

 

Tambahan pula untuk bulan Jun ini ada promosi Sweeties Club dari Etude House. Hampir kesemua produk pelindung matahari mereka ada potongan 50% atau lebih.

 

Sweeties-Club-June-2015-Page-2-Web

 

Contohnya Sunprise Natural Corrector ini harga asalnya ialah RM69. Dengan promosi bulan Jun, ia menjadi RM30 sahaja.

 

 

Ulasan NFH:

 

Etude House: Sunprise Natural Corrector

Etude House: Sunprise Natural Corrector

 

Seperti yang anda nampak dalam pic di atas, krim ini berwarna sedikit putih merah jambu. Tekstur nya pula ringan seperti losyen.

 

Namun, saya dapati ia tidak mudah diratakan pada wajah. Selepas sapuan dan diratakan dengan jari, ia masih meninggalkan kesan garisan putih di bawah mata.

 

Tidak seperti primer yang lain, yang biasanya akan bertindak sebagai filler namun krim ini tidak begitu walaupun dengan sapuan paling nipis.

 

Dan selepas beberapa hari menggunakan produk ini, jerawat sudah mula tumbuh kembali walaupun kulit saya adalah jenis kering dan sudah agak lama juga bebas jerawat.

 

Jerawat tumbuh di bahagian dagu. Inilah yang paling saya kecewa.  Sehingga kini masih belum dapat dipastikan punca jerawat yang tumbuh.

 

Saya tidak rasa krim ini comedogenic. Maknanya saya rasa produk ini tidak menyumbat liang roma. Cumanya, jika produk ini tidak sesuai dengan kulit saya, maka tidak guna untuk saya teruskan.

 

Satu lagi yang harus saya ingatkan anda semua pembaca blog saya ialah produk ini lebih sesuai untuk anda yang berkulit cerah. 

 

Ini disebabkan krim nya yang mempunyai pigmen yang putih merah jambu dan ia meninggalkan kesan pencerahan yang ketara pada kulit.

 

Namun jangan risau, ada pelindung matahari dari rangkaian sama dari Etude House yang colourless dalam bentuk gel sebagai pilihan.

 

 

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat.

 

 

Penafian: Ulasan produk ini adalah hasil pengalaman unik dari penulis sendiri dan bukan tajaan dari Etude House.

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

CommentLuv badge