Diet101: Kembalikan Tenaga Yang Hilang Dengan Green Juice.

Energizing Green Juice

Energizing Green Juice

 

Green juice bukan sahaja sihat malah sedap dan segar. Segelas green juice padat dengan vitamin dan mineral  yang baik untuk tubuh badan.

 

Setelah seharian berpuasa, tentu badan kita kehilangan banyak tenaga. Inilah jus yang dapat memulihkan badan yang lemah dalam sekelip mata.

 

Bagi anda yang baru nak berjinak-jinak dengan green juice macam saya, pasti anda hendak tau lebih lagi tentang minuman sihat ini.

PicsArt_1434794326563

 

Perkara yang perlu anda tahu, secara amnya, nisbah sayur:buah yang biasa digunakan ialah 70:30. Nisbah ini adalah untuk mengimbangi kadar gula dalam darah. Ini penting kerana kandungan gula didalam buah adalah tinggi.

 

Bagi yang ingin menurunkan berat badan, kandungan gula yang tinggi dalam buah ini boleh menggagalkan usaha anda. Jadi harus berpada-pada ok.

 

Namun, bagi kita yang berpuasa, panduan nisbah sayur:buah ini boleh diubah kepada 50:50. Setelah seharian menahan diri dari makan dan minum, tidak mengapalah mendapatkan semula tenaga yang hilang dengan nisbah ini.

 

Hari ni kita teruskan dengan resepi Green Juice yang lain pula. Resepi dinamakan Energizing Green Juice atau dalam bahasa melayu Jus Hijau Yang Memberi Tenaga.

 

Saya menggunakan sayur yaw mak tam hari ini. Bagi yang tidak mengenali sayur ini, saya letakkan gambar di bawah sebagai rujukan.

Yaw Mak Tam

Yaw Mak Tam

 

Green juice ini cukup untuk 4 hidangan. Sekiranya anda seorang saja yang minum, maka tidak perlu lah menyediakannya setiap hari. Ia boleh disimpan dalam peti sejuk untuk beberapa hari.

 

Energizing Green Juice

 

Bahan-bahannya:

2 pokok Yaw Mak Tam lettuce

3 biji baby cucumber /timun kecil

1 batang celery

2 biji epal hijau

Sepotong nenas Sarawak (sejuk beku)

Air secukupnya

Jus lemon

 

Cara Membuatnya:

Cuci bersih semua sayur dan buah. Buang biji epal. Potong kecil yaw mak tam, celery, timun dan epal hijau. Kisarkan semuanya dengan air sejuk. Perahkan jus lemon. Kacau dan tuang ke dalam gelas. Siap untuk dihidang.

Green Juice Untuk 3Ramadhan

Green Juice Untuk 3Ramadhan

 

 

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat

 

 

 

Diet101: Green Juice Untuk Beginner

 

Salam 1 Ramadhan..

 

Ini adalah hidangan pertama jus hijau saya untuk Cabaran Green Juice Disepanjang Ramadhan. 

Green Juice Yang Pertama

Green Juice Yang Pertama

 

Tidak susah membuatnya. Untuk permulaan saya tidak meletakkan herba. Saya menggunakan daun hijau, timun, epal hijau dan jus grapefruit menggantikan jus lemon.

 

Sayur Dan Buah Yang Digunakan

Sayur Dan Buah Yang Digunakan

 

Kenapa guna grapefruit? Sebab itulah yang ada dalam peti sejuk sejak lebih seminggu. Buah tersebut terlalu masam untuk di makan begitu saja jadi saya fikir baik digunakan untuk green juice saya yang pertama ni.

 

Hasilnya? Sedap. Rasa segar dan kenyang sementara tiba waktu makan iaitu selepas solat Maghrib.

 

Untuk pengetahuan anda, saya kisarkan saja sayuran dengan blender. Saya tidak ada juicer. Jadi saya tak dapat nak bezakan rasa antara jus menggunakan blender dengan juicer.

 

Potong Sebelum Dikisar

Potong Sebelum Dikisar

 

Saya juga tidak tapis serat dari jus ini. Mungkin sebab itu saya rasa kenyang lebih lama.  Patutlah ramai pengamal jus hijau yang berjaya menurunkan berat badan selepas suatu jangkamasa. ☺

 

Bagi sesiapa yang nak cuba resepi ini, saya kongsikan di bawah. Cubalah untuk berbuka hari ini.

 

 

Green Juice Untuk Beginner

 

Bahan-bahannya:

 

Segenggam green coral lettuce

3 biji baby cucumber / timun kecil

2 biji epal hijau granny smith

Jus dari sebiji grapefruit

Air secukupnya

 

 

Cara Membuatnya:

 

Cuci bersih semua sayur dan buah. Buang biji epal. Potong kecil green coral lettuce, timun dan epal hijau. Kisarkan semuanya dengan air sejuk dari peti ais. Perahkan jus grapefruit. Kacau dan tuang ke dalam gelas. Siap untuk dihidang.

 

Inilah Green Juice Untuk Beginner

Inilah Green Juice Untuk Beginner

 

 

 

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat

 

 

Diet101: Cabaran Green Juice Sepanjang Ramadhan

Cabaran Green Juice Disepanjang Ramadhan

Cabaran Green Juice Disepanjang Ramadhan

 

Saya kurang makan sayur segar terutamanya sayuran berdaun hijau. Bukan kerana saya tidak suka makan sayur tapi tak berkesempatan nak makan secara konsisten.

 

Stok sayuran di dapur samada tidak mencukupi kerana telah habis sebelum masa tiba masa membeli ataupun terpaksa dibuang kerana telah layu. Maklumlah, sayur berdaun hijau ni biasanya tak tahan lama. Beli lebih pun tak boleh beli kurang pula memerlukan saya kerap perlu ke pasar. Jadi memang dilema.

 

Begitu juga bila di masak, kadangkala tidak dapat dihabiskan. Banyaklah sebab kenapa tak habis adakalanya makan di luar, lupa nak makan, hidangan terlalu banyak dan sebagainya. 😂

 

Apabila tiba bulan Ramadhan, adalah agak mustahil untuk menghabiskan semua juadah yang terhidang di meja walau bagaimana berhemah pun saya menyediakan.

 

Pasar Ramadhan sudah menjadi kemestian. Daripada saja pergi mencuci mata di pasar Ramadhan, pasti ada juga beg2 plastik bakal dijinjing bila keluar dari sana.

 

Inilah sebabnya saya telah mendapat idea untuk mencabar diri sendiri meminum jus segar setiap hari di sepanjang Ramadhan ini.  Cabaran ini saya namakan Cabaran Green Juice.

 

Tujuan utama cabaran Green Juice ini adalah:

 

1.  Untuk mempastikan saya mendapat vitamin, mineral dan lain2 nutrisi yang sepatutnya dari sayur-sayuran dalam diet harian.

 

2. Mengelakkan pembaziran stok sayuran di dalam peti sejuk.

 

3. Mendapat variasi sayur-sayuran di dalam satu gelas jus. Biasanya dalan segelas jus akan ada beberapa jenis sayuran, sedikit buah dan kadangkala herba juga.

 

4. Mendapat khasiat dari sayuran segar. Sebagaimana yang kita tahu sayuran yang dimasak mengurangkan sesetengah kandungan Vitamin dan Mineral juga unsur kimia  aktif lain yang diperlukan oleh tubuh.

 

5. Mengurangkan risiko penambah perisa yang tidak baik untuk kesihatan. Bergantung dengan cara sayuran dimasak, biasanya sayuran yang digoreng lebih terdedah kepada pengoksidaan disamping penambahan perisa tambahan menjadikan ia kurang sihat.  Jadi adakalanya lebih elok jika dimakan mentah atau dibuat jus.

Banyak juga kan sebab untuk meminum jus hijau ni.😊

 

Jadi, apa Yang Dimaksudkan Dengan Green Juice?

 

Menurut Medical Dictionary , definisi Green Juice adalah minuman sayuran hijau yang dikisar bersama herba.

 

Dan menurut Ashley Dentito, seorang wellness educator di dalam blog beliau vixi.com, untuk membuat green juice yang lengkap adalah dengan mengikuti cara di bawah.

1.  Sediakan sayuran2 hijau seperti kale, bayam, swiss chard atau lettuce.

2. Kemudian  ditambah dengan sayuran tinggi kandungan air dan bersifat alkali seperti timun, brokoli atau celeri.

3. Untuk menambah rasa tambahkan pula buah epal hijau atau pear masak

4. Diikuti dengan herba seperti halia.

5. Dan akhiri dengan perahan jus lemon atau limau nipis.

 

InsyaAllah, saya akan kongsikan dengan anda bagaimana saya melalui cabaran green jus di sepanjang Ramadhan ini. Adakah saya akan berjaya melaluinya? Mungkinkah saya akan berhenti diseparuh jalan? Semuanya bakal terjawab di sini.

 

Mungkin anda ada resepi tertentu yang boleh di sarankan kepada saya. Bolehlah kongsikan di sini. ☺

 

 

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat.

 

 

 

 

REVIEW: Etude House Sunprise Natural Corrector SPF50+ PA+++

 

Rasanya pembaca blog NFH sememangnya sudah tahu akan pentingnya krim pelindung matahari. Kita yang menetap di negara yang panas dan lembap sepanjang tahun adalah lebih terdedah dengan risiko seperti penuaan pra matang, jeragat malah melanoma juga.

 

Pastikan anda menggunakan sunscreen berSPF sekurangnya 15 ditempat terlindung dan SPF30 – SPF50 jika menghabiskan masa di luar bagi mengelakkan kerosakan kulit.

 

[Artikel Berkaitan: Bagaimana Sinar UV Merosakkan Kulit Anda?]

 

Waktu yang paling berisiko adalah dari jam 9 pagi hingga 3petang.

 

Pada pendapat saya, krim pelindung matahari adalah satu kemestian dan memadai bagi saya sebagai produk harian. Maksudnya, saya boleh keluar rumah tanpa solekan tetapi tidak tanpa sapuan sunscreen.

 

Tambahan pula, apabila saya telah mendapat kesan jeragat atau pigmentation akibat mengabaikan krim pelindung matahari pada waktu remaja.

 

Sekarang, dengan umur yang meningkat, tompokan sunspots atau agespots telah menampakkan tanda.

 

[Artikel Berkaitan: Bagaimana Sunspots Terjadi Dan Cara Menghilangkannya Secara Alami?]

 

Namun, jangan risau pada golongan muda. Semua ini boleh dielakkan dengan krim pelindung matahari.

 

Memandangkan kita harus menggunakan krim pelindung matahari ini setiap hari, maka sememangnya pencarian produk yang benar-benar berkesan adalah satu kemestian.

 

Biasanya, sunblock atau sunscreen ini agak berminyak. Awas bagi mereka yang berkulit oily atau acne prone.

 

Lagi satu, krim ini biasanya agak glossy menampakkan seakan melekit. Jadi haruslah anda pilih produk yang benar-benar sesuai dengan jenis kulit. Carilah dari jenis formula yang matte.

 

Namun, dengan kemajuan teknologi cosmeceuticals, banyak sudah produk pelindung matahari yang bukan sahaja dapat disesuaikan dengan kulit, malah sesetengahnya dapat merawat masalah yang dialami.

 

Hari ini saya ingin mengulas berkenan krim pelindung UVA/UVB dari Etude House iaitu Sunprise Natural Corrector SPF 50+ PA+++.

 

1390805124814_large

 

Sedikit Info Tentang Sunprise Natural Corrector SPF50+ PA+++

 

Sunprise Natural Corrector adalah satu lagi produk dari Korea Selatan. Ia merupakan krim pelindung matahari yang melindungi kulit dari broad spectrum UVA  dengan PA+++ dan UVB dengan SPF50+.

 

[Artikel Berkaitan: Pelindung Matahari: Apa Makna SPF dan PA+++?]

 

Harga: RM69

 

Berat: 50ml

 

Kulit: Sesuai untuk semua jenis kulit

 

Etude House: Sunprise Natural Corrector

Etude House: Sunprise Natural Corrector

 

Menurut Etude House, Sunprise Natural Corrector SPF50+ PA+++ Adalah:

 

Makeup Base + Sunblock

Meratakan rona kulit dan melicinkan permukaan wajah iaitu berfungsi sebagai asas solekan atau primer. Ia membantu solekan bertahan lebih lama disamping berkesan sebagai pelindung sinar matahari.

 

Mencerah + Memudarkan Kedutan

Niacinamide dan Adenosine berfungsi untuk mencerahkan dan meratakan tona wajah serta memperbaiki keanjalan kulit

 

Formula Ringan Untuk Pelindungan Matahari Yang Lembut 

Carex Humilis, Acai Berry, Acerola, Aloe Vera, Linden Flower complex melindungi kulit anda dari kerosakan akibat pencemaran agar ia sentiasa sihat.

 

Etude House: Sunprise Natural Corrector

Etude House: Sunprise Natural Corrector

 

 

Nampaknya menurut Etude House di atas, ada banyak lagi kelebihan krim ini selain fungsi utamanya untuk menahan sinar UV.  Saya yang sememangnya sedang mencari produk sunscreen, memang tak sabar nak cuba.

 

Tambahan pula untuk bulan Jun ini ada promosi Sweeties Club dari Etude House. Hampir kesemua produk pelindung matahari mereka ada potongan 50% atau lebih.

 

Sweeties-Club-June-2015-Page-2-Web

 

Contohnya Sunprise Natural Corrector ini harga asalnya ialah RM69. Dengan promosi bulan Jun, ia menjadi RM30 sahaja.

 

 

Ulasan NFH:

 

Etude House: Sunprise Natural Corrector

Etude House: Sunprise Natural Corrector

 

Seperti yang anda nampak dalam pic di atas, krim ini berwarna sedikit putih merah jambu. Tekstur nya pula ringan seperti losyen.

 

Namun, saya dapati ia tidak mudah diratakan pada wajah. Selepas sapuan dan diratakan dengan jari, ia masih meninggalkan kesan garisan putih di bawah mata.

 

Tidak seperti primer yang lain, yang biasanya akan bertindak sebagai filler namun krim ini tidak begitu walaupun dengan sapuan paling nipis.

 

Dan selepas beberapa hari menggunakan produk ini, jerawat sudah mula tumbuh kembali walaupun kulit saya adalah jenis kering dan sudah agak lama juga bebas jerawat.

 

Jerawat tumbuh di bahagian dagu. Inilah yang paling saya kecewa.  Sehingga kini masih belum dapat dipastikan punca jerawat yang tumbuh.

 

Saya tidak rasa krim ini comedogenic. Maknanya saya rasa produk ini tidak menyumbat liang roma. Cumanya, jika produk ini tidak sesuai dengan kulit saya, maka tidak guna untuk saya teruskan.

 

Satu lagi yang harus saya ingatkan anda semua pembaca blog saya ialah produk ini lebih sesuai untuk anda yang berkulit cerah. 

 

Ini disebabkan krim nya yang mempunyai pigmen yang putih merah jambu dan ia meninggalkan kesan pencerahan yang ketara pada kulit.

 

Namun jangan risau, ada pelindung matahari dari rangkaian sama dari Etude House yang colourless dalam bentuk gel sebagai pilihan.

 

 

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat.

 

 

Penafian: Ulasan produk ini adalah hasil pengalaman unik dari penulis sendiri dan bukan tajaan dari Etude House.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dapatkan Kulit Glowing Dengan Betik Dan Nenas.

Masker Betik Dan Nenas

Masker Betik Dan Nenas

Betik dan nenas? Senangnye nak dapatkan dua buah ni kat Malaysia. Buah-buahan tempatan je pun kan. Namun seperti biasa, ada yang suka makan buah ni dan ada yang tidak.
Pasal makan kita jangan fikir dulu. Sekarang ni saya nak cerita kelebihan buah tropika ni untuk kulit.

Inilah buah yang paling popular dan paling dicari oleh skicare specialist dan facialist di seluruh dunia kerana kandungan enzimya dapat membuatkan kulit glowing. Dalam bahasa kita kulit akan jadi cantik bercahaya. Sekali lagi, tak perlu produk mahal-mahal pun.

Enzimnya yang dinamakan papain dan bromelain dapat melarutkan protein. Apabila disapu pada kulit, enzim2 ini bekerja untuk melarutkan dan mengangkat kulit kering dan bersisik yang bertimbun di permukaan kulit kita.

Sebenarnya himpunan kulit mati di bahagian epidermis inilah yang membuatkan wajah kelihatan kusam. Apabila ia dibersihkan, pori-pori yang tersumbat akan kelihatan mengecil dan ternampaklah kulit yang wajah yang berseri dan bercahaya secara semulajadi.😊

Jadi, tunggu apa lagi. Segera dapatkan buah betik dan nenas untuk cara mudah, murah dan berkesan merawat wajah kusam dan tidak bermaya.

 

DIY Masker Betik Dan Nenas

1/4 cawan betik yang telah masak

1 sk jus nenas

Garfu

Mangkuk kecil

 

Cara Buat:

Dalam mangkuk kecil, hancurkan betik dengan menggunakan garfu. Kemudian tambah jus nenas. Gaulkan bersama dan jadikan pes.

 

Cara Guna:

Bersihkan wajah seperti biasa. Sapukan pes ke seluruh muka dan leher. Baring dengan beralaskan tuala selama 10-15 minit. Biarkan masker bertindak membersihkan liang pori. Bilas dengan air suam dan akhiri dengan memakai pelembap.

 

*Masker ini sesuai untuk semua jenis kulit kecuali kulit yang terbakar, kegatalan dan/atau kepedihan.

 

Selamat mencuba. Semoga bermanfaat

Berhati-Hati Dengan Kolagen

 

Artikel ini saya sharekan dari SINI. Komen saya di bawah:
Berhati-hati dengan kolagen

Berhati-hati dengan kolagen

Makanan tambahan kolagen semakin mendapat tempat di hati masyarakat memandangkan khasiatnya dikatakan mampu mengembalikan keanjalan dan mencerahkan kulit.

 

Namun, tahukah bahawa kolagen boleh menjadi pembunuh dalam senyap?

 

Di pasaran, terdapat pelbagai produk dengan kandungan kolagen yang dijual sehingga 20,000Mg.

 

 

Pengambilan kolagen dalam kuantiti banyak boleh memberikan kesan kepada fungsi hati dan buah pinggang yang akan menyebabkan kegagalan kepada fungsi kedua-dua organ penting ini.

 

 

Pastikan, jangan tersalah langkah, lihat dahulu kondisi kandungan dan lebih penting dapat nasihat daripada pakar.

PPIM terima aduan pengguna

 

 

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menerima aduan mengenai produk makanan tambahan seperti kolagen yang dibeli tidak memberikan hasil seperti dijanjikan.

 

Ketua aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, keadaan itu seolah-olah menipu pengguna untuk membeli produk tersebut.

 

“Pada kebiasaannya harga untuk produk kolagen itu mencecah ratusan ringgit dengan menjanjikan bahawa ia akan memberikan hasil menakjubkan.

 

“Tetapi ada yang datang kepada kami menyatakan mereka ditipu setelah membelanjakan ratusan ringgit, tetapi hasil yang diperoleh tidak memuaskan,” katanya.

 

Menurutnya, tidak semua pengeluar produk makanan tambahan menipu pengguna sebaliknya ada segelintir  cuba mengaut keuntungan dengan cara mudah.

 

“Mereka (pengeluar produk) perlu wujudkan satu persatuan dalam kalangan mereka supaya wujud etika dalam setiap pengeluaran produk dan tidak mengambil kesempatan menjual dengan harga tinggi.

 

“Terdapat juga pengeluar produk berasaskan krim kolagen meletakkan bahan yang merbahaya. Memang akan nampak kesan positif tetapi untuk jangka masa panjang ia akan menyebabkan masalah kulit,” katanya.

 

Katanya, pengguna perlu peka dengan kandungan dalam makanan tambahan diambil dan tidak terlalu mempercayai promosi yang dibuat syarikat pengeluaran produk makanan tambahan.

 

“Kadang-kadang yang datang untuk jual produk itu adalah rakan-rakan sendiri ataupun daripada kalangan keluarga sendiri yang menjual produk.

 

“Pengguna perlu tahu sesuatu produk sesuai atau tidak sebelum membelinya walaupun yang menjual adalah kenalan kita sendiri,” katanya.

 

Rosakkan organ dalaman

 

 

Makanan tambahan seperti kolagen jika diambil secara berlebihan bakal mengundang risiko terhadap sistem dalam badan.

 

Pakar Toksikologi, Keselamatan dan Terapi Makanan Jabatan Sains Nutrisi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Norazlanshah Hazali berkata, kesan pengambilan kolagen tanpa had tidak akan dilihat serta-merta sebaliknya, pada jangka masa panjang jika digunakan secara berterusan.

 

“Apabila produk dengan kandungan kolagen masuk dalam badan, ia akan diproses di hati dan dipecahkan kepada molekul kecil.

 

“Jika diambil berlebihan, ia memberikan beban kepada hati yang perlu bekerja keras memproses bahan tersebut,” katanya.

 

Katanya, selepas selesai proses di hati, kolagen akan diangkut dalam darah untuk dihantar ke seluruh badan.

 

“Kolagen akan diuraikan kepada asid amino dan diangkut melalui darah ke kawasan diperlukan seperti otot dan kulit.

 

“Lebihan kolagen pula tidak boleh disimpan di dalam badan sebaliknya perlu dikumuhkan keluar melalui air kencing dan najis,” katanya.

 

Katanya, pengguna berisiko mengalami kerosakan sel hati.

 

“Suplemen ini tidak mengandungi kolagen semata-mata, tetapi berkemungkinan ada pengawet digunakan bagi memastikan produk itu stabil,” katanya.

 

Dr Norazlanshah berkata, proses ini berlaku di buah pinggang dan jika dikumuhkan secara berlebihan, sel buah pinggang akan rosak dalam jangka masa panjang.

 

Beliau menasihati pengguna supaya mendapatkan konsultasi daripada pakar perubatan sebelum mengambil kuantiti kolagen yang sesuai.

 

“Daripada segi kuantiti kolagen, biasanya wanita memerlukan lebih berbanding lelaki kerana ia mudah dicerna dalam tubuh,” katanya.

 

Katanya, pembaziran berlaku jika badan tidak memerlukan banyak kolagen tetapi ia diambil tanpa mendapatkan sebarang nasihat pakar.

 

“Sekiranya ingin mencuba kolagen, pengguna perlu menyedari industri suplemen ini tidak dipantau. Kandungan kolagen dan keberkesanan sesuatu produk sukar diketahui.

 

“Dari sudut perubatan, pengambilan kolagen sebenarnya adalah suntikan yang bukan melalui salur darah tetapi dimasukkan di bawah lapisan kulit (filler),” katanya.

 

Rumpai laut tidak mengandungi kolagen

 

 

Rumpai laut yang dibungkus di pasaran dengan label menarik seperti ‘marin kolagen’, ‘ibu kolagen’ atau ‘kolagen mentah’ sebenarnya tidak mengandungi kolagen.

 

Herbalis, Bahrain Samah berkata, setakat ini tiada sebarang kajian sains dilaporkan dalam jurnal terkemuka menunjukkan rumpai laut dari mana asalnya didapati mengandungi kolagen.

 

“Kolagen hanya terdapat dalam tubuh haiwan sama ada bertulang belakang atau tiada tulang belakang.

 

“Ia tidak wujud dalam tumbuh-tumbuhan. Kajian-kajian terhadap komposisi rumpai laut hanya menemui protein. Kolagen adalah sejenis protein,” katanya.

 

Menurutnya, protein memiliki sifat-sifat kimia dan fizikal, menepati sifat kolagen barulah boleh dipanggil sebagai kolagen.

 

“Kenyataan rumpai laut mengandungi kolagen semata-mata kerana terdapat protein di dalamnya adalah tidak tepat,” katanya.

 

Katanya, istilah kolagen menarik perhatian orang ramai kerana mereka mengetahui bahawa kolagen merupakan sejenis protein penting kepada tubuh.

 

“Lebih kurang 30 peratus daripada keseluruhan protein dalam tubuh manusia adalah kolagen,” katanya.

 

Tambahnya, ramai wanita mengamalkan pengambilan gel rumpai laut kerana percaya ia mengandungi kolagen.

 

Pengambilan pada dos sesuai dan konsisten boleh menghasilkan kesan positif terutama pada kesihatan kulit.

 

[Artikel Berkaitan: Khasiat Rumpai Laut & Tips Kulit Sihat Berseri]

 

“Jika tidak terdapat kolagen adakah kandungan protein dalam rumpai laut membantu mencantikkan kulit dan membantu proses awet muda? Jawapannya ialah paras protein rendah dalam pengambilan harian gel rumpai laut dipercayai tidak memenuhi keperluan asas tubuh untuk membina dan memulihara pelbagai jenis protein,” katanya.

Bergantung pada badan

 

 

Keberkesanan produk kolagen bergantung kepada keupayaan badan untuk menyerapnya.

 

Pakar Kulit Poliklinik Dr Suraya, Dr Suraya Sudin berkata, kandungan kolagen tinggi dalam produk di pasaran tidak menjamin keberkesanan produk itu.

 

“Pada usia 40 tahun, kolagen semakin berkurangan dan perlu ada pengganti. Kerana itu ramai yang mengambil produk tambahan,” katanya.

 

Produk kolagen terdapat di pasaran berfungsi mencantikkan kulit.

 

“Vitamin C perlu dititikberatkan dalam menghasilkan kembali kolagen kepada badan. Ada produk mengandungi 20,000Mg kolagen untuk setiap penggunaan.

 

“Jumlah tinggi tidak menjamin hasil yang bakal diperoleh. Pengguna perlu cuba dan melihat hasilnya sendiri,” katanya.

 

Beliau berkata, tiada kesan juga mungkin disebabkan ia adalah kolagen tiruan atau tidak sesuai dengan tubuh badan seseorang.

 

Kolagen disuntik lebih diyakini berkesan kerana ia diserap kulit. Pastikan ia asli supaya tidak memudaratkan kesihatan,” katanya.

 

Jelasnya, pengambilan kafein bersama kolagen juga antara penyebab ia tidak berkesan pada tubuh.

 

“Bukan tidak boleh minum kafein, cuma itu antara faktor menyebabkan kolagen cepat hilang. Jika ambil gula yang banyak boleh kurangkan kolagen.
“Asap rokok dan cahaya matahari terik juga menyebabkan kolagen pecah dan terurai,” katanya.

 

Saran penggunaan pada kuantiti betul

 

 

Pengguna seharusnya tidak mengambil makanan tambahan seperti kolagen dalam kuantiti banyak. Peniaga makanan tambahan kolagen, Wan Hidayah Omar, 32 berkata, pengguna seharusnya mengikut sukatan yang di tulis pada pembalut produk.

 

“Saya sentiasa menasihati pelanggan supaya mengamalkan makanan tambahan mengikut kuantiti ditetapkan.

 

“Jangan kerana hendak cepat cantik, soal kesihatan diabaikan. Sesuatu produk perlu mengambil masa tertentu supaya ia boleh memberikan kesan kepada badan,” katanya.

 

Menurutnya, walaupun pengguna makan kolagen dalam kuantiti banyak, ia tetap diserap pada kuantiti tertentu yang diperlukan tubuh.

 

“Perkara paling penting adalah minum air pada kuantiti banyak selepas makan kolagen itu,” katanya. Dia juga menasihati pelanggannya supaya menghentikan pengambilan sekiranya terdapat gejala atau tanda luar biasa pada kulit.

 

Sementara itu, peniaga lain, Nur Amira Suhaimi, 29 berkata, pengambilan produk tiruan kolagen dikhuatiri menjadi punca masalah kesihatan.

 

Dia berkata, setakat ini masih belum menerima aduan daripada pelanggannya yang mengatakan mengalami masalah kesihatan selepas mengamalkan produk yang dijual.

 

“Sekarang ini berlaku lambakan produk makanan tambahan di pasaran dan kita tidak tahu mana asli atau palsu. Produk tiruan dijual dalam pembungkusan yang lebih kurang sama dengan yang asli.

 

“Kebanyakan produk tiruan ini bakal menyumbang kerosakan organ dalaman kerana di campur dengan bahan pengawet tidak dibenarkan,” katanya.

 

Katanya, pengguna perlu memperhalusi label pada pembungkus produk dan membeli daripada penjual yang diyakini.

 

Komen NFH:

Akhirnya, kaum wanita juga yang teraniaya. Dalam keghairahan sesetengah wanita untuk menjadi cantik, ramai yang tidak fikir panjang. Tambahan pula, wanita sekarang sibuk dengan kerjaya dan keluarga, jadi kekangan masa untuk buat sedikit kajian.

Sebab itu product review dari para blogger amat penting. Sebelum buat komitmen untuk sesuatu produk, biasakan merujuk dulu blog-blog untuk membaca ulasan mereka. Blogger biasanya memberikan pandangan yang ikhlas hasil penggunaan sesuatu produk.

Hakikatnya, ilmu juga yang akan menyelamatkan kita. Jika kita faham bagaimana tubuh kita berfungsi, maka kita akan lebih berhati-hati. Kita tidak akan membebankan organ seperti hati untuk memproses segala jenis makanan tambahan yang tidak perlu.

Nasihat saya, tidak kira apa produk kecantikan yang anda gunakan, pada saat kulit anda memberi reaksi negatif seperti kegatalan, jerawat, ruam dan sebagainya, sila berhenti. Produk tersebut tidak sesuai dengan anda. Jangan teruskan lagi.

Dan lebih penting lagi, jangan jadikan produk kecantikan anda sebagai pembunuh senyap akibat kegairahan  pengambilan yang berlebihan. Rujuk doktor jika tidak pasti, bukan rujuk penjual.

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat

 

 

 

 

 

Diet 101: Kurangkan Pengambilan Gula. Ini Sebabnya..

Diet101: Kurangkan Pengambilan Gula

Diet101: Kurangkan Pengambilan Gula

Tidak kira bagaimana sekalipun rutin diet anda, mengurangkan pengambilan sesudu gula sehari dijamin akan meningkatkan kesihatan dan prestasi keseluruhan tubuh badan anda. Lakukan secara consistent sehingga anda tidak lagi perlu bergantung pada gula sepenuhnya.

Teruskan membaca untuk mengetahui mengapa anda perlu kurangkan gula dalam diet anda.

1. Gula Mengurangkan Vitamin Dan Mineral Penting Dalam Badan

Jumlah usaha yang dilakukan oleh tubuh badan kita untuk memproses gula dari penghadaman hingga perkumuhan mengakibatkan nutrisi dan tenaga ditumpukan di sini.

Magnesium dan Vitamin B khususnya sangat terjejas akibat pengambilan gula.

Gula yang diambil setiap hari menghilangkan simbiosis bakteria baik di dalam usus, seterusnya mengurangkan stok Vitamin B. Tidak cukup Vitamin B akan menjejaskan keupayaan anda untuk mengira dan mengingat.

Kebanyakan manusia, walaupun dengan diet yang seimbang masih lagi kekurangan mineral. Ketagihan coklat dikalangan wanita sering dikaitkan dengan kekurangan magnesium. Menambah magnesium sebagai supplement akan membantu untuk menyerap kalsium dan mengurangkan ketagihan.

2. Gula Penyebab Keradangan.

Secara keseluruhannya, gula merupakan satu-satunya bahan utama penyebab keradangan. Apabila sistem tubuh mengalami tindak balas keradangan yang berterusan, maka anda akan terdedah kepada penyakit dan penuaan pra matang.  Penyakit jantung, osteoporosis, gaot, kanser dan masalah penghadaman semuanya berkait dengan keradangan di dalam badan.

Lama kelamaan, gula berlebihan akhirnya akan memberi kesan kepada setiap organ badan.

Pada awal pengambilan, gula disimpan di dalam hati sebagai glukosa. Apabila hati tidak lagi mampu menyimpan glukosa, glykogen berlebihan akan kembali ke saluran darah dalam bentuk asid lemak. Asid lemak yang di bawa ke setiap bahagian tubuh ini akan disimpan sebagai lemak.

3. Ia Mengganggu Tahap Gula Darah Anda

Insulin ialah hormon yang dihasilkan oleh kelenjar pankreas. Ia bertanggungjawab menyimpan dan memproses gula. Bila anda mengambil makanan yang tinggi kandungan gula, tubuh anda akan memerlukan lebih insulin.

Jika tahap insulin sentiasa tinggi, kepekaan tubuh terhadap hormon tersebut menjadi tepu. Maknanya insulin yang dihasilkan sudah tidak lagi berkesan mnyebabkan glukosa dalam darah akan meningkat.

Untuk mengekalkan badan dalam keseimbangan, tahap insulin harus kekal dalam zon yang selamat sepanjang hari. Bacaan gula dalam darah yang terlalu rendah menyebabkan penat melampau. Sebaliknya terlalu tinggi pula boleh merosakkan buah pinggang.

4. Gula Mengakibatkan Keasidan Tinggi Dalam Badan

Nilai pH badan yamg normal adalah di antara 7.35 hingga 7.45. Walau sedikit berbeza dari julat ini boleh membawa kesan sampingan.

Bila diambil setiap hari, gula menghasilkan keadaan berasid di dalam sistem badan. Maknanya semakin tinggi kandungan mineral diperlukan untuk mengimbangi semula keadaan itu.

Penyakit sukakan keadaan berasid. Kegemukan, kanser, heartburn malah tanda penuaan juga boleh dikaitkan dengan keasidan terkumpul dalam badan.

Diet asid yang kronik (dengan mengambil makanan ringan dipasaran yang mengandungi sirap jagung tinggi fruktosa) mengundang risiko penyakit serius dan memberi kesan pada semua fungsi selular, dari degupan jantung hingga ke sistem neural otak anda.

Diet beralkali-dari sumber sayuran yang  tinggi kandungan air, lemak yang sihat dan makanan penuh – akan menyah toksik badan dan memastikan anda rasa muda, ringan dan lebih kuat.

Rujuk SINI untuk senarai makanan beralkali-berasid

5. Otak Anda Akan Sentiasa Teringatkan Gula.-Ketagihan

Rasa sukar untuk meninggalkan gula? Walau ada kajian yang menegaskan gula adalah non-addictive, pengambilan gula meningkatkan tahap dopamine dalam otak, menjadikan anda rasa seperti ketagihan.

Berita baiknya ialah anda boleh mengawal keinginan itu. Tujuh hari tanpa gula akan memudahkan otak anda bersedia untuk hidup tanpanya.

6. Gula Adalah Makanan Sel Kanser. 

Sel kanser sangat mengalu-alukan gula. Kajian menunjukkan bukan sahaja sel kanser sedia ada menjadikan gula sebagai makanan malah ia adalah punca utama oncogenesis – permulaan ciri2 sel berkanser pada sel yang sihat.

Diet tinggi gula adalah sangat berkait dengan kanser pankreas. Tambahan pula, pertalian di antara diet tinggi gula dengan pengumpulan asid dalam badan, kegemukan dan diabetes meningkatkan risiko beberapa jenis kanser.

Jadi, berapa banyak gula yang dikatakan banyak?

World Health Organisation mencadangkan tidak lebih dari 10% dari jumlah kalori sehari seharusnya datang dari gula.

WHO menimbangkan pengurangan kepada 5% untuk orang dewasa (25g).  Sebagai perbandingan satu tin soda mengandungi 39g gula.

Sememangnya dos gula yang tinggi adalah racun. Apatah lagi jika ia ditambah pada setiap hidangan anda.

Secara ringkasnya, jika anda inginkan tubuh yang sihat, tidak mudah penat, kulit yang cantik, awet muda, jerawat cepat sembuh dan paling penting, dapat menghambat sel kanser dari terus aktif, maka mulakan diet sihat tanpa gula bermula dari sekarang.

ARTIKEL BERKAITAN – Diet101:Makanan Kultur Baik Untuk Kesihatan

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat

Mengapa Anda Perlu Kerap Tukar Berus Gigi?

Anda Perlu Kerap Tukar Berus Gigi

Anda Perlu Kerap Tukar Berus Gigi

Anda memberus gigi setiap pagi dan malam. Mungkin juga setiap kali lepas makan. Ia membuatkan anda lebih yakin. Anda rasa mulut anda sudah bersih dan nafas pun berbau wangi. Tetapi,  sudah berapa lama anda menggunakan berus gigi tersebut? Bilakah kali terakhir anda mengganti berus gigi?

Menurut satu kajian yang dijalankan di University of  Manchester di England, secara purata berus gigi mengandungi lebih dari 10juta bakteria termasuk E.Coli (bakteria yang hidup didalam usus dan boleh mengakibatkan diarrhea – atau muntah dan kekejangan yang serius  di bahagian abdomen) dan Staph (biasanya tidak merbahaya namun  boleh  berjangkit).

Fakta yang meloyakan, bukan?

Lagi pula, pada satu-satu masa, terdapat 100 ke 200 spesis bakteria yang hidup di dalam mulut anda – ia akhirnya akan berpindah ke berus gigi yang anda gunakan juga.

Dan ini lagi satu fakta yang mengerikan. Menurut profesor microbiolagi di University of Arizona, Charles Gerba, Ph.D, “sekiranya anda biasa menyimpan berus gigi dalam lingkungan tiga kaki dari toilet/jamban, air kumbahan yang terpercik ke atas sewaktu anda flush akan terawang-awang di ruang udara untuk suatu jangka masa sebelum ia kembali ke permukaan bilik air. Malah, ia juga akan berakhir di berus gigi anda!

Ada juga yang suka berkongsi berus gigi dengan pasangan. Kalau anda termasuk golongan ini, mungkin anda perlu tahu kuman yang anda dapat dari berus gigi ini berbeza dari jika anda bercium. Menurut doktor, memberus dan memfloss boleh menyebabkan luka kecil di dalam mulut. Ini membuatkan virus yang dibawa oleh darah seperti Hepatitis B boleh menular ke berus gigi dan seterusnya kepada pasangan anda yang menggunakan berus gigi yang sama.

Rasa cukup ngeri tak dengan fakta di atas?

Ikuti nasihat di bawah ini yang dibawakan khas untuk anda dari Persatuan Pakar-Pakar Pergigian:

1. Bersihkan Berus Gigi Anda SETIAP HARI.

Tujuan memberus gigi ialah untuk menyingkirkan bakteria dari mulut. Sudah tentu berus gigi tersebut mempunyai bakteria yang melekat padanya.  Jadi, cuci berus gigi dengan sempurna setiap kali lepas menggunakannya. 

2. Ganti Berus Gigi Selepas Anda Pulih Dari Sakit.

Tiada bukti yang mengatakan anda akan kembali sakit jika tidak mengganti berus gigi sebaik pulih. Namun lebih baik amalan begini untuk kesihatan dan kebersihan.

3. Ganti Berus Gigi Setiap TIGA Atau EMPAT Bulan

Malah, anda mungkin perlu lebih awal menukarnya jika berus tersebut sudah rosak atau lunyai. Itu tandanya berus gigi tersebut sudah tidak berkesan lagi untuk menanggalkan plak dari gigi dan gusi anda. (Kanak-kanak biasa mengunyah berus gigi mereka – berus gigi mereka harus ditukar lebih kerap)

4. Jangan letakkan Berus Gigi Anda Berdekatan  Dengan Jamban.

Sekiranya anda tiada pilihan, tutup dahulu lubang toilet sebelum anda flush dan jauhkan berus gigi anda dari sinki semasa anda membasuh tangan.

Saya sentiasa meletakkan berus gigi di luar bilik air.

5.  Juga, Jangan Simpan Berus Gigi Di Dalam Bekas Kedap Udara (Travel Case).

Atau mana-mana tempat yang lembap dan sempit.  Tempat sebegini adalah kondusif untuk pembiakan mikrorganisma.

Sebaiknya, berus gigi di tegakkan dan simpan di ruang yang luas cukup untuk mengeringkannya sebelum digunakan semula.

6. Jangan Berkongsi Berus Gigi

Pasangan yang berkongsi berus gigi menanggung risiko mendapat jangkitan. Setiap orang mempunyai jumlah bakteria yang berbeza. Jadi, jangan ambil risiko. Dalam kes ini,  not sharing is caring.

Terima kasih kerana sudi baca. Semoga bermanfaat

The Cetaphil Experience

 

The Cetaphil Experience

The Cetaphil Experience

Anda pernah gunakan Cetaphil? Jika tidak pernah, inilah peluang anda untuk mencubanya. Sambil cuba sambil menang.

 

Bagaimana caranya?

Cetaphil Malaysia sedang memberi peluang kepada anda untuk merasai pengalaman bersama mereka menerusi The Cetaphil Experience.

Anda kongsikan dengan mereka apakah pendapat anda tentang skin confidence dan menangi TERUS dan SEGERA hadiah dari Cetaphil. Mudah sangat!

Saya pun dah menang hadiah cleanser Cetaphil – cleanser yang menjadi pilihan No.1 dermatologis di Malaysia.

 

Hadiah Instant Dari Cetaphil Malaysia

Hadiah Instant Dari Cetaphil Malaysia

 

Yang paling menarik ialah selain dari hadiah segera dari Cetaphil, ada lagi satu hadiah utama yang mungkin menjadi milik anda. Ada lagi..

Anda berpeluang untuk memenangi hadiah Grand Prize – pengalaman retreat selama 3D/2N secara eksklusif dan holistik di Filipina. Alami transformasi di The Farm, San Benito – a globally-award winning health and wellness retreat bernilai RM15000.

 

The Cetaphil Experiene Grand Prize

The Cetaphil Experiene Grand Prize

 

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk pengalaman Cetaphil yang hebat ini. Terus ke sini http://bit.ly/1AKdFeK  Anda mungkin yang mereka cari. 😆

Selamat mencuba

 

Bagaimana Sunspot Terjadi Dan Cara Menghilangkannya Secara Alami?

 

Sunspots / Tompokan Gelap Pada Kulit

Sunspots / Tompokan Gelap Pada Kulit

 

Sunspot ialah kesan tompokan pada kulit biasanya lebih gelap dari warna kulit sebenar. Ia juga dikenali dengan nama Solar Lentigines

Sunpots terjadi akibat pendedahan yang berterusan pada sinaran matahari. Ia lebih kerap berlaku pada yang berkulit cerah berbanding kulit gelap.

Pun begitu, sunspots tidak mengenal warna kulit atau umur. Semua orang berpotensi untuk mendapatnya.

Walaupun ia boleh menjadi gatal, sensitif dan agak kasar namun biasanya ia tidak merbahaya. Pun begitu, adalah dinasihatkan agar anda mendapatkan diagnosis dari pakar kulit sebelum membuat kesimpulan mengenainya.

Ini untuk mempastikan tompokan yang ada itu bukanlah melanoma iaitu kanser kulit. Kadangkala biopsy diperlukan dalam kes tertentu. Jadi demi untuk kepastian dan untuk rawatan yang berkesan, maka harus kita tahu apakah benar ianya sunspots dari doktor.

 

Cara Merawat Sunspots Secara Alami

 

Terdapat banyak cara semulajadi untuk memudarkan tompokan dari sinar UV ini. Dari penggunaan bawang merah, bawang putih, cuka epal, buttermilk, susu, tomato, lidah buaya dan pelbagai lagi.

Tapi yang paling popular adalah dengan menggunakan lemon.

 

Merawat Sunspots Dengan Lemn

Merawat Sunspots Dengan Lemn

Lemon adalah buah citrus yang mempunyai asid citric. Ia mempunyai bahan kimia semulajadi yang dinamakan polyphenols.

Polyphenols bersifat reaktif pada proses pengoksidaan. Secara tradisi, polyphenols merupakan agen peluntur.

Penggunaan lemon dalam merawat sunspots bukan sahaja akan memudarkannya, malah lemon juga bertindak sebagai exfoliator untuk menanggalkan sel kulit mati.

 

Caranya juga mudah:

 

1. Perahkan jus lemon pada bebola kapas.

2. Sapukan pada sunspots.

3. Biarkan selama 20 minit.

4. Bilas

Anda boleh lakukan langkah di atas 2-3 kali sehari. Sunspots akan menjadi pudar secara perlahan-lahan dalam beberapa minggu. Ia mungkin memakan masa selama 6 minggu.

 

Langkah berjaga-jaga:

 

1. Lemon yang bersifat asid akan menyebabkan kulit anda menjadi lebih sensitif apabila terdedah pada sinaran matahari. Pastikan kulit anda dilindungi dengan sunscreen yang berSPF dan PA rating yg baik di waktu siang.

2. Kulit anda juga mungkin akan menjadi lebih kering semasa rawatan ini. Anda haruslah sentiasa memakai pelembap yang bersesuaian.

3. Pada tempoh awal rawatan lemon, kulit anda mungkin akan menjadi pedih dan merah terutama jika anda berkulit sensitif. Maka, anda dinasihatkan untuk mencairkan jus lemon dengan air atau air mawar terlebih dahulu.

4. Elakkan dari menyapu jus lemon pada kawasan kulit yang cedera atau luka kerana ia akan menyakitkan luka tersebut.

 

Selamat mencuba.

 

1 2 3 4